Monday, July 21, 2008

aku bebel lagi ya

Aku agak geram dengan ibu bapa yang kedekut!
Aku bukan nak cerita bab bagi makan anak etc tapi ibu bapa yang kedekut gila nak spend duit untuk bawa anak jumpa doktor biasa mahupun pakar.

Maybe ada yang ada masalah kewangan..Ok fine..bawa gi klinik kerajaan/hospital kerajaan
apa2 yang relevan..Janji bawa jumpa pakar perubatan jika anak sakit

contoh kes.
anak ruam sampai bernanah.
Masih fikirkan petua2..atas alasan bila tanya yang lebih senior depa kata bla bla bla...

Sorry yaaa...
Aku marah.
Sia2 je ko belajar tinggi2..sekolah paling koman SPM..kalau itu pun takleh nak common sense.
Bawalah anak jumpa doktor.
Takpun haa..bawa anak pi farmasi...tanya kat farmasist...

contoh kes 2
Anak beruam lepas kena cirit birit..
1. Lap le kering2 lps tukar diapers
2. apply nappy rash cream
3. bawa jumpa pakar berkaitan

Takyahlah buh tepung ubi tepung gandum tepung jagung.
Please laaaaaaa

Fikir2kanlah....

Apa yang berkira sangat ni?????

Amboi bila bab nak bawa anak berubat budget susut
kalau bab shopping..tak de cash guna credit card...
Kita ni kenalah tau mana yang patut kita beratkan mana yang patut kita ringankan..
mana yang penting mana yang kurang penting

cadangan aku...
1. Time kursus pra-perkahwinan kena strictkan satu subject- keibubapaan.
kena ajar apa kena buat bila ada anak.Kena bagi susu apa..kalau anak sakit nak buat apa etc...
Biar yang gatai nak kahwin bersedia awal or tau awal antara tanggungjwp
Takleh just cakap secara umum aja..kena makesure senarai one by one with suggested solution.
Aku kira memang kena buat gini since ibu bapa baru zaman la ni dah kurang common sense sbb tak de tulis dalam teks book.(spoon feeding education system)

2. Setiap ibu bapa diberi satu buku panduan khas penjagaan anak2 berserta address muat turun dapatkan info yang latest update.
Sapa tak ikut saman ja laaaa
Ha haaaa...
tak logik....

Dah tak tercadang dah aku
hahahaaaaa


Moral:
Nak jadi mak pak pun kena belajar juga bukan bleh ikut nafsu semata
Orang buat anak kita nak buat anak..orang beranak kita nak beranak....
Anak itu AMANAH...
Renungkanlah.

p/s: Sorry la kalau ada yang terasa tapi eloklah kalau terasa...Anda masih waras hehehee
p/s 2: kalau ada typo abaikanlah aku taip tanpa baca balik

1 comment:

Rizza said...

aku setuju...

memang tu le patut ade..."buku panduan menjadi ibu bapa yg bertanggungjawab"
aci kan tajuknya...

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search