>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Tuesday, December 12, 2006

Baru kutahu

Baru kutahu rupanya
  • Memang ramai yang tidak faham tentang kebaikan susu ibu.
  • Ramai yang dah beranak ramai tapi sebenarnya belum cukup ilmu keibubapaan di dada
  • Ramai yang pentingkan standard dari keselesaan hidup
  • Ramai yang berbangga dengan kebodohan sendiri
  • Ramai yang tidak boleh menerima pendapat dan cara orang yang lebih muda
  • Ramai yang tidak boleh menerima mereka kurang berilmu dari orang yang lebih muda dari mereka
  • Ramai yang bodoh macam lembu!!!!!
  • Ramai yang bodoh sombong..

Kesimpulan...Aku nak kata orang yang aku maksudkan ini memang sangat-sangat tidak berilmu!!!

Cara nak pulihkan:Kesedaran diri sendiri dan keterbukaan menerima kenyataan ada orang lebih tahu dari anda walaupun anda rasa anda sudah cukup bijak!!!

13 comments:

frisolac said...

Amboi bukan main syok dia menulis, sampai hilang tata susila dan adab penulisan.

Dari pembacaan saya, rasanya awak ni baru anak sorang kan. Gaya cakap bukan main lagi. Bagus sangat ke cara awak mendidik dan membesarkan anak. Jangan lupa, hormat orang yang berpengalaman. Dari pengalaman orang lain la, awak boleh timba maklumat-maklumat semua tu.

Lagi satu, tak kira la orang tu dah beranak berapa orang sekali pun, jangan sesekali samakan orang macam lembu. Sungguh kurang sopan!

Kalau ye pun niat awak nak menegur atau memberi nasihat, ada banyak lagi cara yang boleh digunakan. Bukan dengan bahasa hina macam ni. Apa yang orang tu dah buat, sampai boleh timbul perkataan lembu pulak ni.

Sekian, tolong jangan lupa diri anda.

fid said...

hi frisolac
awak ni pihak pengeluar susu formula ka?
kalau ya...dipersilakan jgn menguhungi saya sehingga anak saya 2 tahun.
Saya ada polisi sendiri agar saya tidak diganggu oleh pengeluar susu formula kerana saya ingin berjaya menyusukan anak saya selama 2 tahun.

ohh ya...saya mmg baru ada anak.
Dan awak pun jgn perasan bagus sgt.Awak ingat jika awak ada ramai anak anda adalah ibubapa yang baik??Harap maaf bilangan anak bukan pengukur tentang kehebatan 'skill' keibubapaan anda.
Saa memang menimba ilmu dari mereka yang berpengalaman. Memang cara saya mengajar anak banyak pincangnya, maklumlah ibu baru.
So salah satu cara saya belajar, saya belajar mengingatkan diri saya anak saya PATUT saya susukan!ANda tidak berhak mengganggu gugat!!

Saya tak pernah paksa anda membaca penulisan saya.Anda sendiri yang membacanya bukan masalah saya jika anda terasa.
Btw..Lembu..saya tujuakan kepada mereka yang bangga sgt dgn susu lembu hingga menghina kami yang susukan anak kami dgn susu badan.Boleh awak paham?

Kenapa wujud susu formula???
Susu formula ini khas utk ibu yang tidak mampu susukan anak dgn susu sendiri...Ia bukan untuk ibu yang mampu susukan tapi malas ataupun ibu yg pandang hina pada susu sendiri.Harap maklum.

aya ada ramai kawan yg susukan anak dengan susu formula jg, tp saya tak anggap mereka lembu kerana mereka mmg tidak mampu menyusukan aak sendiri dgn faktor2 seperti sakit, mengandung, tidak tahu (tp skrg sudah tahu), faktor pekerjaan dan sebagainya.Mereka bkn lembu...yang lembunya yang tahu tapi buat2 tak tahu.

Dan saya juga punyai ramai kwn2 yang sudah beranak ramai dan senantiasa memberi tujuka ajar dan berkongsi pengalaman dan maklumat.

Anyway...
sekali lg saya nak bagi tahu
jikan frisolac ni pihak pengeluar susu formula sila rujuk kembali etika pengeluar suus formula sblm kata saya tidak beretika.....

Saya tak suka argue dgn manusi seperti frisolac....

fid said...

oppss sorry my comment bnyk typo....
harap bleh pahamlah kot
kalau tak paham sila tanya laaaaa

lg satu ttg pertanyaan awak cik frisolac apa org tu dah buat.....awak maybe akan dpt jwpn dr comment saya sblm ni
saya tak suka org yg tak pandai ajar anak..cuba ajar saya..itu sbb saya samakan dia dgn lembu....harap maklum

btw awak jgn sebuklah kalau org lepaskan geram.kalau tak tahu cerita jgn nak masuk campor.

ieda said...

Fuh.......... panas jiwa nie bila baca komen dari frisolac nie... tak per fid.... orang cam nie jgn dilayan... selalunyer orang yang terkena kat batang hidung sendiriler yang cepat melatah bila baca tulisan fid.........

entah-entah tulisan fid tu dah terkena kat batang hidung frisolac kot.. sebab tu dia melenting giler2... tapi apa2 pun fid, ieda setuju dgn tulisan fid... secara peribadi ieda setuju tulisan fid tu bukan kerana kita rakan tapi kata2 fid tu ada benarnya...... hanya mereka yang tahu apa tu kebaikan susu ibu jer tahu makna disebalik tulisan fid tu.......

so, kepada cik frisolac, baca dulu tulisan tu.. fahami betul2 makna disebalik tulisan tu... lepas tu barulah boleh nak melatah.......

kepada fid, teruskan tulisan mengenai penyusuan susu ibu.. jangan pedulikan dengan komen2 negatif dari orang2 yang tak tahu perjuangan seorang ibu yang berjaya menyusukan anaknya walau apa jua halangan yang mendatang..........

Good Luck, Fid...

fid said...

thanks Eida

ni_shafinas said...

fid....

as comments frisolac...
agaknye, dia terasa kot yg ttg perkataan "lembu" tu....bak kata org, sape mkn cili, dia terasa pedas....uuuiiiiihhhssss!!!pedas!!!...

bagi saya, HIDUP SUSIBU!!!..(walaupun saya x Fully BF safiyya)...

jgn patah semangt utk BF akif....saya sokong awak!!!

Nor said...

mmmm saper kah gerangan cik frisolac ni yer.....tulisan cik fidah ni membayangkan pendapat dan pengalaman yg dia lalui nyer....saya syor kan cik frisolac sila baca topik² yang ada dlm blog ni....mungkin cik frisolac akan paham kenapa cik fidah meluahkan pendapatnyer begitu....

sesungguhnyer..bukan mudah bagi kami ibu² muda ni nak melalui pengalaman sebagai seorg ibu....dah saya juga bersetuju dgn cik fidah ...dengan statememnt ini "bilangan anak bukan pengukur tentang kehebatan 'skill' keibubapaan anda"

kami ibu yg menyusukan anak² mmg susah untuk meyakinkan org lain ttg kemampuan dan kebaikan susuibu...bkn mudah nk dpt support tuk terus menyusukan anak tau....jikalau cik frisolac tak menyusukan anak²..jgn la nk kutuk org yer.....dah saya rasa cik frisolac sila la hormat juga pendapat org lain.....TQ.

rizza said...

fid, terus kan tulisan mu itu..hehe
frisolac ni bangga sgt kot ngan susulembu tu pasal tetiba melatah.. takkan nak tegakkan "Hak Asasi Lembu" lak.. cam ade org putih gi tegakkan "Hak Asasi Ayam"...
cuba fahami maksud nye yang tersurat dan tersirat.. kalau tak faham betul2 tu yg jadik salah faham.....

Ape yg ditujukan ade lah untuk Ingatan diri sendiri dan juga pada ibu2 yang berbangga sgt ngan susulembu . Lain le kalau ibu-ibu terpaksa bagi susulembu (dlm hati nye rase rugi...n terkilan. ..). Ni yang yeye berbangga susulembu paling mahal utk anak nye dan memandang serong ibu-ibu yang menyusukan bayi nye ngan SUSUIBU....

ada faham ke????

Anonymous said...

testing 123..

Laili Suhaili ~ MamaAmpang said...

Satu saja komen ku:
Sian kat hang Miss Frisolac & sian kat hang Fid...(free aje kena komen sampai begitu sekali)

Miss Frisolac,
Jgn cepat melatah yee...lain kali, baca kesemua posting...baru judge the writer.

p/s Tak semua ibu2 yang beranak pandai lebih bijak dari ibu2 beranak sorang. Saya masih lagi dlm proses pembelajaran walaupun anak dah 3.

nelcyndana said...

wuiyo... menggelegak drh bc frisolac nyer komen. apalah... kacau blog org. ni kes "siapa mkn cili, dia yg terasa pedas"....

harap2 frisolac masih melawat blog fida. he..he... musti tergezut tgk feedback kengkawan fida.

anamiraa said...

bravo fid! hang memang patut jadi debator! mesti tak sapa berani nak lawan hang..

sebenarnya apa2 yang kita tulis mestilah kita based on factual event. walaupun aku pun bagi anak2 aku susu lembu jugak tapi aku sikitpun tak terasa ngan perkataan lembu hang tu...apsal lak aku nak terasa ye tak? apa yang pasti kita belajar dari kesilapan lepas. life goes on beb!

kalau kita rasa kita betul, tak perlu melenting atau terasa. tak cool la gitu..tapi yang pasti, definitely memang ada lembu bertopengkan orang kat luar sana tu..he..he...kesian kat lembu asli...ada jugak orang nak tiru dia...

fid said...

mmmm.....
harap ibu2 yang bagi anak susu embu jgn la ambil hati...aku mmg tujukan kahsssss utk mereka yg BANGGA ngan susu lembu
YANG PANDANG HINA KAT SUSU IBU!!!!YANG TANYA AKU AWAT DOK SUSAH2 BG ANAK SUSU BADAN SEDANGKAN FORMULA BNYK...DEPA TU YG AKU TAK PUAS HATI......depa tu yg aku minta sgt agar jgnlah ajar aku....aku tak mau.....