Thursday, December 14, 2006

Update baby

Update tentang baby Akif

Akif sudah mula belajar bercakap/bertutur/speaking/talking. Antara ‘ayat-ayat’/ ‘word’ yang dia sering gunakan:

  • Nanak=tak nak
  • Nak = nak
  • Mi, nak nyenyen = mummy, saya nak susu
  • Mi, #$%^& = Mommy tengok tu. (Aku tak boleh nak ebut ayat dia sebab bahasanya lain benar, tapi aku faham ayat ni dia guna bila nak mommy tengok pada sesuatu)
  • Dad, atit…nyi =Daddy, saya sakit kat sini
  • Mi/Dad nyak nyu = mommy/Daddy saya nak benda itu (sambil tunjuk)
  • Waaa ki-et =wah CAT
  • Ambik = sila ambik
  • *&^% $%^&&(*&^!@##$#= ceritakan sesuatu. (ni pun aku tak tau nak sebut tapi dia akan tuturkan dengan penuh emosi dan lengok kepala badan kaki etc..yang aku tau aku respond kat dia dengan ayat ‘ye ke’, ‘oh like that erk’, ‘oh ic’, ‘wahhh good boy’.)

Akif juga sekarang ini sedang gigih mengenal benda. Antara benda yang dia dah kenal: Dia akan lakukan perkara berikut bila kita tanya,

  • Fingers – goyang2 jari jemari
  • Mouth – muncung-muncungkan mulut
  • Cawan – pergi dapur ambil cawan
  • Book – pergi ambil mana-mana buku

Akif juga sekarang ini demanding. Dia dah pandai ajak mommy dan Daddy main bersama. Antara ‘permainan’ yang digemari

  • Main kejar-kejar
  • Main sorok-sorok
  • Baca buku

Kalau mommy dan Daddy menolak pelawaan dia bermain, malam tu dia tak akan tidur. Selepas main baru dia tidur. Siapa berani try la…hahhaa

1 comment:

Rizza said...

wah!! akif nye "word" byk gak...
..ni le aku kena gak list kan "word " hassan ..hehhehe
macam2....

same le ngan hassan ..suke main "cak..cak"...

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search