>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Monday, January 22, 2007

gila cerita melayu

Weekend baru ni aku memang 'gila cerita melayu' lah.
Antara cerita yang aku tonton
  • tanah kubur
  • sebuah ijtihad
  • makan duit amal (cerita indonesia)
  • sembilu kasih

Nak komen sikitlah tentang cerita-cerita tersebut

Tanah Kubur
Sungguh menginsafkan! Bayangkan, sekujur tubuh si mati dibiarkan begitu sahaja di ruang tamu rumah, ketika itu si isteri dan anak serta kawan-kawan sedang rancak membincangkan tentang harta pusaka.
Tanah kubur untuk bahagian si mati tidak ada kerana si mati tidak pernah menjejak kaki ke masjid walaupun masjid dan tanah perkuburan itu adalah hasil 'derma' dari si mati. Liang lahad menjadi sempit ketika mayat hendak dimasukkan...Muka mayat bertukar menjadi hitam. Ohhh sungguh aib si mati....
Cerita ini adalah adaptasi dari kisah benar. Jika perkara tersebut berlaku di depan mata kita, bagaimanakah kita hendak menanganinya ya?
Semoga Allah ampuni segala dosa kita.Insya Allah

Sebuah Ijtihad
Sebuah cerita cerekarama TV3, dilakonkan oleh shiela rusli dan sofea jane. Bagaimana kehidupan Ida yang tiba-tiba dituduh sebagai pengedar dadah sedangkan dia tidak pernah melakukan perbuatan tersebut.
Menceritakan bagaimana Ida, Zack dan Cat berkenalan di dalam cel penjara. Bagaimana kisah mereka...Zack dipenjarakan seumur hidup kerana membunuh suaminya yang memaksa dia menjadi pelacur, manakala Zack dipenjarakan kerana dituduh mencederakan bekas suaminya.
Zack dibebaskan kerana bekas suaminya menarik balik tuduhan.
Aku amat tersentuh dengan hubungan persahabat 3 insan ini di cel penjara.
Ida sebenarnya dianiaya oleh suami sendiri..Dadah itu adalah perangkap. Suaminya adalah seorang pengedar dadah. Ida telah bebas di saat-saat akhir sebelum hukuman dijatuhkan.
Cerita begini sebenarnya ada berlaku dalam dunia realiti. Alhamdulillah jika sebelum hukuman dijatuhkan diketahui si pesalah sebenarnya tidak bersalah, lebih menakutkan setelah dihukum gantung baru diketahui. Hanya Allah yang maha mengetahui...
Ingatlah Dadah itu musuh negara!!
Hukuman gantung sampai mati terhadap pengedar dadah.

Makan duit amal
Sebuah drama indonesia menceritakan tentang wanita, isteri dan guru yang tidak amanah, yang akhirnya hidupnya dilaknati.

Sembilu Kasih
Aku tertengok cerita ini. Hubby suka drama ni. Aku tak sukalah cerita macam ni, tak habis-habis dengan masalah-masalah bodoh!
Fendi-apasallah ngok sangat, dunia artis memang penuh dengan maksiat, kalau tak jaga diri tergadailah maruah.
Zetty-Udah-udah laa..kalau aku dah lama aku berambus dari suami yang macam Fendi
Azman-Tak pandai nak jaga perhubungan suami isteri. Bukankah anak baru sahaja meninggal, jagalah sikit perasaan si isteri
Maria-Walaupun aku tak suka manusia yang berlakon ni, watak dia ok jugalah....terseksa hidup dengan suami yang tak mahu keluar dari rumah keluarga.
Bukankah dalam Islam juga tidak digalakkan tinggal bersama keluarga. Sudah kahwin tu pandai-pandailah bina kehidupan, pandai-pandailah uruskan rumah tangga.
Bilalah agaknya cerita Sembilu Kasih ni nak habis?
Dah meluat aku..
Tapi Azah Elite tu memang jadilah dia berlakon..Aku benci gila tengok muka dia dalam cerita ni.

Kihkihkih....
Aku tengok Tv sakan rupanya...
Mentang-mentang Astro baru pasang, aik..tapi..cerita yang aku tengok tu TV3, TV9 ohhh Tanah Kubur tu Astro Ria....

1 comment:

pena biru said...

apa ya tajuk lagu masa ending citer tanah kubur tu..lagu lama kan...zaman sy kecik2..hehe