>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Saturday, August 18, 2007

Sabtu

Sabtu
semua bangun awal.Siap2...si gedebi pagi2 buta dah mandi kolam (alaa kolam plastik tu laa)

Mummy kemas2 dapur cuci kain baju sidai2 semua keluar gi beli ikan...

beli
  • salmon
  • kerisi
  • bawal putih
  • kembung
  • mabong
Then beli ayam sikit.

beli sayur
  • bayam merah
  • carrot
  • broccoli
Balik
Masak nasi ..Masak kerisi kukus berbawang putih (jgn tak tau la ni musim gila mkn ikan kukus)
Makan.Kemudian bermulalah 'upacara' kemas rumah..vacumm..mopping....
Gedebi?berendam dalam kolam ....Mmmm..
Kesian plak kat dia dulu umah ada pool le ni ada pool plastik je....

Petang...
Gi melawat mak cik aku kat HTAR....
Seperti kisah2 buruk yang selalu dengar ttg HTAR.....Memang banyak tanda '?' laaa
Mak cik aku sakit kaki....

Balik dah lewat.
Masak 'mi rebus'
sebenarnya bukan mi rebus pun tapi speggeti mkn ngan kuah mi rebus ala aku....
aku le ni tak suka mi sbb kang gedebi nak juga ..maka aku prefer speggeti....

Bahan2 kuah:
  • bawang putih, merah dikisar ngan blender
  • cili besar dikisar
  • rempah kari ayam
  • ayam dipotong dadu
  • udang kering ditumbuk
  • kentang direbus dan dikisar.
  • asam keping sekeping
  • kalau suka ..bleh guna bunga lawang kulit kayu manis etc
  • minyak masak
  • garam/gula secukup rasa
  • sedikit air

Cara nak masak kuah
Tumis bawang kisar+ bunga lawang/kayu manis
Dah kekuningan masukkan cili kisar.Dah pecah minyak masukkan serbuk kari ayam.kacau.Maukkan sedikit air
Kemudian masukkan ayam dan udang ering tumbuk....
Biar empuk.
Masukkan kentang dah dikisar.masukkan asam keping.
Dan mendidih masukkan gula garam secukup rasa ..siap...

Makan ngan speggeti yang dah direbus.

Bahan hiasan/sampah2...
  • telur rebus belah 4.
  • tahu goreng potong dadu
  • daun sup
  • daun bawang
  • bawang goreng
  • buah tomato
  • sawi celur
  • ayam goreng dicubit halus

4 comments:

anamiraa said...

rajin tu buat mee rebus! hish tak tergamak aku nak potong2 hiris2 menda2 yang hang tulis tu.. he he he.. baik aku buat kek lagi senang...

Fid said...

hahaha
aku tu ikut angin daa..bila rajin jadilah..kalau malas hampeh

rizza said...

best aaa kuah mee rebus makan ngan spegeti...aku buat ikut resepi ko dulu..hehheh

wanie said...

wah..sedap nye mee rebus...rajin ye ..nak try la resepi fid ni...