Wednesday, August 1, 2007

what to say...

Hari tu kan aku balik kampung sebab mak aku admitted kat Hospital Baling sebab diabetes.

Aku nak tulis tentang betapa dahsyatnya servis kat Hospital Baling.....Memang kalau kes emergency orang mati dulu la baru dapat treatment.

Hari aku balik tu tok (grandma) aku tiba2 cramp kaki....Makanya tak tau nak buat apa kami pun bawa le ke Hospital Baling Emergency Unit ..Risau juga la sampai tok aku takleh nak gerak asyik kejang2 aja....

Sampai sana hubby ambil wheel chair untuk tok aku then register..Lama gila tunggu tak dipanggil2...Ingat ka macam SMC kalau kes emergency gi sana terus doktor and nurse datang jenguk(aku ni high expectation plak)....dekat 60 minit juga menunggu.....

Rupa2nya diaorang ni jenis.....bila kita register dia akan letak kad tu sebelah then org lain letak sebelah cukup 4-6 orang baru lah panggil..Macam tu ke uruskan kes emergency?Bukan ke bila patient datang kena terus diperiksa?
Maybe dengan mata kasar nampak tak serius dalamnya sapa tau?

Kalau baca misi,visi dan objektif yang derang tampal kat dinding hospital Fuhhhhhhhhhh memang macam bagus gila!Hakikatnya hampagas!!!

Dah tu.....Kami menunggu tok aku kat emergency unit dari pukul 115pm sampai 4pm....
Nak masuk takleh sebab ada pak guard tunggu bila kita kata nak tau status dia akan kata doktor tengah check..Apa halnya sampai berjam2......

Ok malas dah nak cerita tentang kisah ngeri aku kat Hospital terbesar daerah Baling tu......

Opsss Ada lagi....
Mak aku kan diabetes dah tu kaki dia luka....
Al kisah doktor decided nak 'cuci' kaki mak aku..Mak aku ni memang terkenal takut kaki dipotong......Takkan sebab luka sikit dah nak potong sampai kudung?
Bila doktor kata nak kena cuci..Mak aku menangis takut...takut kena potong sekali nurse tua plak datang marah2 sebab mak aku nangis....#$%^&&*#@#*;&^$#@ betul......
Dah tu mak aku nak kena dok lama sikit kat hospital aku dah nak balik SA..Makanya aku cakap la ngan mak aku...Takleh ke dok sorang mak aku kata dia takut hahahahahaaa
Aku kata oklah aku suruh adik aku cuti jaga...mak aku kata adik aku kan kerja..Alaaa aku kata tak kisah kerja biasa je kena buang kerja cari kerja lain.....
sekali nurse tua mulut jahat tu nyampuk..
"mak sendiri pun takkan takleh jaga"
berdesing telinga aku...
Aku kata
"Heyyy jangan menyampuk hal orang boleh tak?dari dok mengacau orang baik gi buat kerja....."
Siot punya nurse.....Dah la dapat naik gaji bonus pun tengah diwar2kan bakal dapat kerja tak seberapa.time kerja buat kenduri durian kat ward........Apa ko ingat ko nurse ko bagus sangat?Melambak lagi nurse yang bagus2 tau tak?
Dok berleter 30 orang patients diaorang nak kena dijaga oleh 2 orang nurses....dia tak pk ke yang orang hospital besar2 nun beratus2 patients lagi ada.....
Rasa nak sound je lagi tapi.....Tak yah la..itu je level pemikiran dia.....
Kat private contohnya bukannya sorang nurse jaga sorang patient..melambak2 lagi daaaaaa.....
Tapi betullah private derang bisnes kena jaga..kang potential customer cabut rugiii......Ahaks

Comment:
Kesian orang kampung aku......Kerajaan bayar gaji nurses suruh rawat derang but nurses banyak yang tak ikhlas buat kerja..aku pun tak ikhlas bayar tax la macam ni......hahahahaaaa

Ehhh ada lagi aku nak komplen...
Awat hospital Baling derang buat semua atas tanah erk?naper tak buat bertingkat2?
Naper guna tingkap nako je?
Aku rasakan hospital tu kalau dibina bertingkat2 5-6 floors...jimat ruang...boleh buat parking area.....Tak pun buat rumah staff so that tak de la staff yg serabut pk anak cucu sampai maki hamun patient....
Bayangkan OT...keluar OT nak ke ward is kawasan lalu lalang hahahahaaaa.....Huduh sungguh kalu aku bayangkan keadaan aku keluar dr OT lalu open air utk ke ward....dengan rambut serabai..huduh huduh2....Hahahahaaaaa

Tapikan kat Hospital tu tiap ward ada pak/mak guard tau.....Garang macam singa lapar.....

Kat notice board spetal ada tulis takleh memberi keutamaan kepada kenalan atau sedara mara time kerja tapi aku tengok kalau sedara mara ngan kenalan depa, depa layan melampau...pak guard tutup main door depa buka pintu belakang bagi kenalan depa masuk...Mmm...

Lagi satu..Aku sarankan kepada depa yang dok Baling yang kaya raya terutama tok nek yang citer kat mak aku anak dia ada 4 buah kedai tu takyah la dok spetal Baling wat kacau orang susah macam aku ngan mak aku je....Dok la private ambik single room ka VVIP ka......Buleh la buat bising......
Dan yang kononnya kaya (padahal company yg bayar) yang layak dok 2 bedded macam aku nih...kalau agak2 awak tu standard tinggi dari aku tok sah la dok 2 bedded ambiklah single or VIP room.....Dok spetal macam dok cinema on TV high volume....anak aku nak tido pun susah....
sekian

1 comment:

knv said...

pasal pak guard ni aku pun penah hangin. dia punya pandai mengalahkan aku yang ada degree ni. aku rasa government patut wajibkan orang2 ada degree je boleh jadi pak guard biar senang sikit nak paham cakap orang.

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search