Wednesday, July 18, 2007

agi idup agi ngelaban 2

Aku sangat-sangat suka pepatah Iban ni.Bagi aku penuh semangat penuh kekuatan...Selagi masih bernyawa selagi itu usaha tidak dihentikan...Usaha berjuang dan berjuang.

Walaupun dah menulis semalam tajuk ni hari ni nak juga guna tajuk nih!

1- bab breastfeeding....
Bagi aku no reason nak kata TAK NAK to breastfeeding melainkan anda pesakit AIDS/ HIV dan menjalani (tak tau nak eja) alaa..kimoterapi?Ntah..Den tak pandai mengeja.Ampun maaf.Bunyi gitu la....Alaaaa rawatan utk pesakit cancer..betulkan?
Dok bagi alasan susu tak dak susu tak dak..pam tak keluaq pam tak keluaq....anak i tak mau susu badan...anak i alah susu badan...penampaq nak?
bab pam tak keluaq ngan kata susu tak dak tu ..Malas nak komen dah..suka hati kome le labu....
Dah pam tak keluaq bg le direct feeding (komen juga)
yang bab susu tak dak tu...bukan tak dak..hang yang tak dak akai....(komen juga)

Yang bg alasan anak tak nak susu badan lagi la....yang bagi alasan anak alah susu badan lagi aku rasa nak pelengkung....
pasai pa anak hang tak mau susu badan?pasai pa dia alah?
Sebab hang la..bukan sebab anak hang....Kalu anak alah dia alah apa hang makan bukan alah sbb lain....hang nak nyusu anak hang kenalah prepare diri hang agar sesuai dengan keadaan. Kena 'study' mana elok mana tak elok bagi baby yang baru lahir ke dunia tu..ada paham?

Kalau hang tak mau sangat pam susu...apa jua alasan..sibuk kerja ka apa ka..tak kisah la..tapi hang bglah anak nyusu kalu hang kat rumah bersama dia..pasai pa hang nak sumbat FM kat dia..Tak kesian ka?

Chopp choppp..aku ni apa hal?

2- bab bela anak....
Suka hati hampa la nak bela bg besaq mcm mn..Tapi kalau hilang jgn kalut nooo.....Ni ditujukan khas kepada mak pak yang suka biaq anak bertabuq kat giant ngan tesco ngan jusco dan mana2 supermarket/hypermarket..Anak besaq tungau gamak hampa biaq berkeliaran nooo...Kalau kena culik sapa nak bertanggungjawap????Nak salahkan orang lain?
Aku pi tesco sabtu lepas...aku nak beli ikan..Mak aiii susahnya aku nak sentuh ikan sebab anak2 sapa tak tau sibuk main ikan...Logik dak?Biaq anak main ikan yang orang meniaga???
Aku perhati ja budak-budak tu depa picit-picit perut ikan yang elok sampai terburai lepas tu kalut dok pi cuci tangan..Kalau anak aku dan merah telinga aku tarik....
Apa punya turrr la mak pak depa tuh....

Aik apa kisah ni ngan agi idup agi ngelaban.....
Selagi berkudrat cubalah kita buat yang terbaik demi masa depan.Cheewah..Bila lagi kita nak mula mendidik bangsa merdeka yang benar-benar merdeka?

p/s:kalau nak sedap baca entry ni loghat utara...

4 comments:

knv said...

he he he he.. ni pun aku suka... walaupun sampai ke sudah aku tak paham apa maksud agi idup agi ngelaban tu...he he he

Fid said...

kahkahkahkahkah..aku mmg selalu lari tajuk tu komen cikgu BM aku kalau aku buat karangan....masa sekolah menengah dulu....hahahaaa

Rizza said...

hehhe
aku pun suke baca..
aku pun sama rase nak tampo je sapa2 yg bagi alasan tak logik dek akal..hehhehe

NeroEcha said...

Orang yang takde niat ikhlas nak bf anak2 drg mmg byk alasan le fid..aku dah biasa dengar n jemu dengar alasan drg..mcm2..tgk tak pa & ma bln August psl ibususuan..aku salute le kat Dr. Kamariah tak salah aku jd ibu susuan..

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search