Monday, July 9, 2007

ototo

Most of the time aku blogging aku akan menulis tentang cerita2 aku..Tentang anak aku..tentang kisah2 aku la...Aku terfikir plak yang penulisan aku ni langsung tidak ilmiah, apa agaknya si pembaca dapat kalau baca blog aku ni ya?

Opss...yuitsumuni memang untuk aku merapu..lupa plak..macam mana boleh terlupa nih?

Semalam, Adik bongsu aku dah mendaftar kat Politeknik Kulim Kedah..Alhamdulillah tidak jauh dari kampung bolehlah dia jenguk-jenguk mak ayah aku selalu.

Adik aku ni sebenarnya harapan aku, aku akan pastikan dia paling tidak, dapat menggengam segulung ijazah. Di poli ni dia hanya dapat buat 'sijil' tetapi nanti aku nak minta dia sambung'diploma' dan seterusnya masuk mana-mana universiti untuk 'degree'.

Aku ada 3 adik, 2 lelaki 1 perempuan.
Yang lelaki #1 sampai SPM kemudian dah tak nak belajar katanya tak ada orang nak tanggung.Pity him. But masa tu aku pun belum habis belajar ..What to do..Angguk-angguk geleng-geleng ajalah. Kemudian dia kahwin di umur semuda 20 tahun. Ni aku kurang setuju but what to do...they don't ever ask for my opinion about this. Dua tahun lepas kahwin dia dapat anak dan aku bertunang masa tu.
Sekarang Alhamdulillah dia kerja dengan TNB. Cukuplah dia menyara keluarga dia.
Adik aku yang ni memang tak akan dengar nasihat or opinion aku so just let him do what he want.

Adik perempuan aku. Yang ni high maintainance..Aku pokai gaban sebab dia ni la.Anak manja mak.Takleh aku nak 'cuit'....Sekarang ni aku serahkan 'parents' aku under jagaan dia.So far so good. Dia kerja dengan kedai jahit dan sendiri menjahit di rumah.Aku doakan suatu hari nanti dia dapatlah buka butik sendiri....Kalau aku ada modal aku akan usahakan untuk dia.
Adik aku yang ni akan dengar cakap aku kalau aku 'hulur'...So follow the rythm.
Macam mana pun aku berjaya juga sekolahkan dia....

Back to my adik bongsu story, dia lahir masa aku umur 10 tahun, Masa aku nak masuk SBP dia baru 2 tahun, dia menangis siang malam bila aku tak ada. Tapi dia lagi rapat dengan abang dia.Bila aku balik bercutidialah yang paling happy. Dia ni cucu kesayangan tok aku belah ayah. Buah anggur sebiji pun tok aku akan simpan untuk cucu dia tu.
Masa aku nak pergi Jepun dia tak nangis but dia beriya2 nak gi KLIA...Tak boleh naik flight pun tak apa asalkan sampai ke KLIA..masa tu dia 10 tahun.
Everytime aku balik bercuti ke Malaysia dia memang mengharap aku bawa balik sesuatu tapi dia tak pernah minta.
Bila aku bawa balik boyfriend, dia merajuk...Hahahahaaa...Tapi dia bagi syarat..Boyfriend aku kena baik ngan dia.Mmmm...dah jadi abang ipar pun.
Bila aku dapat anak dia bukan main happy sebab anak aku boy. Dia memang suka melayan si gedebi.


Ehhh apa yang aku nak cerita tentang adik aku ni ya?Lupa plak....Ohh aku nak taip kat atas sana...

Aku doakan dia berjaya.Aku doakan dia sentiasa dipermudahkan.Aku doakan dia dimurahkan rezeki..Ehh bukan dia sahaja..Semuanya...Amin.

5 comments:

Rizza said...

fid..insya'allah...ade dorongan dari ko dia leh gi lebih tinggi tu...yg penting sokong n galak dia belajar ok....

cysev3n said...

adik2 aku yg 2nd last & yg last, dedua lelaki.. yg last tu, baru je masuk poli pasir gudang last sunday.. whilst yg 2nd last tu, insya-ALLAH sambung blaja kat akademi EON 24/7 ni.. maknanya, rumah parents aku pun kosong jugak laa sekosong-kosongnya.. unlike you, mak tak close sangat dgn diorang.. nak kata jarak usia jauh, well, yg bongsu tu, beza 11 tahun laa.. lebih kurang je ek.. isk.. pehal plak tetiba panjang bebenar komen ni.. tp, just like everyone else, aku harap diorang blajar betul2 and ingat jasa mak abah..

pinkytoe said...

aku pun ada adik. Dedua laki from different moms. satu dah besar panjang satu laki baru 4 years. Adik aku dah 26 tahun.tapi di mata aku ni, dia masih lagi kecik, especially bila dok pikir betapa closenya kitaorang masa aku belum kawen. Kesian dia takde mak. Aku rasa cam guilty je sebab tak leh nak concentrate kat dia lepas kawen..uwaaa panjangnya ngomel aku. Ni kena sambung kat blog aku ni.
- raihan

knv said...

first, abenda ototo tu? aku takde adik so aku memang tak tau laa camne perasaannya...

semoga allah tiupkan hidayah pada adik2 hang semoga berusaha sebaik mungkin..

Fid said...

ototo tu maknanya adik lelaki

ararararaa raihan....

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search