>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Saturday, June 9, 2007

szechuan sup cara aku hahahaaa

bahan-bahan:
  • ayam direbus ambil air dan isi dicarik2 kecil
  • cendawan kering (kalu cendawan tiram pun bantai guna juga laaa) dipotong kecil
  • water chestnut/sengkuang cina di potong kecil2
  • tepung jagung
  • telur
  • sedikit kicap soya
  • sedikit sos cili
  • cuka makan jika suka (aku tak guna sbb aku nak bg anak aku makan juga)
  • bawang putih dan halia ditumbuk lumat
  • lada hitam
  • garam kalau perlu
  • (boleh masukkan udang yg dah dikopek kulit dan isi ikan juga)

cara-cara-
  • rebus ayam, bila dah empuk asingkan air rebusan dan isi.
  • siat2/carik2 isi ayam kecil.
  • masukkan kicap, sos cili,bawang putih dan halia ke dalam air rebusan masak atas api.
  • Masukkan cendawan, isi ayam,udang,ikan
  • Masukkan sengkuang cina
  • Kemudian bancuh tepung jagung then masukkan sedikit demi sedikit ke dalam periuk. kacau.
  • Masukkan lada hitam.Kacau semua.
  • Pecahkan telur dalam periuk dan kacau kemudian masukkan sedikit demi sedikit ke dalam periuk.
  • p/s: cuka dimasukkan bila masa anda rasa sesuai..hahahaaa
  • Masukkan garam.
  • Agak-agak kuah pekat bolehlah angkat.
Sedapppppp
Trylah
Aku try sesuka hati aku je....
Hahahahaaa

Btw aku suka szechuan soup restoren tasik indah kat tasik shah alam tak jauh dari plaza alam sentral tu.

moral:
Ni antara resepi soup yang kita boleh guna sengkuang cina yang dipercayai boleh tambahkan penghasilan susu....
sekian

No comments: