>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Monday, November 12, 2007

aku nak mengomel

Haa..aku nak mengomel....

senario 1
aku bawa anak aku ke 'pusat hiburan keluarga' kat satu pusat membeli belah terkemuka tanah air (ye ke?)
Aku beli token rm4 (budget laaa) untuk anak aku..
Anak aku nak main 'basket ball'
1 round rm1....
Aku pun masukkan rm1...keluarlah 20 biji bola kecik2 sesuai ngan anak aku yang kecik itu....
Anak aku ambik sebiji bola tiba tiba.....
3 orang budak lain..Dari pengamatan aku dalam umor 3-7 tahun datang..rampas all the balls depan kami....
Aikkk?Aku terpinga sekejap....Ni tempat main berbayarkan?Aku yang bayar akulah yang berhak mainkan?
Anak aku yang nak main jadi aku bayar ni budak 3 'ekor' ni datang dari mana.....Anak aku dah pandang semacam..sebab budak2 tu tolak dia.....
Aku minta balik all the balls but budak2 tu tak bagi
aku pusing belakang cari mana mak pak budak2 ni.....
aku tengok sorang pompuan sengeh kat aku..maid budak2 tu kot...
aku terus gamit panggil dia...

"ni anak2 awak?"
"bukan..ini anak majikan saya"
"ohh..Ni nak bagi tahu...mainan ni saya yang bayar untuk anak saya main...Boleh awak panggil anak2 majikan awak ni?"
"mereka mahu main.."
"Mahu main...Boleh bayar sendiri?saya bayar untuk anak saya...Kalau main sama-sama oklah ini mereka yang main...tolak anak saya...apa kisah nih?"
Dia belah tinggal anak2 majikan dia....Then datang ngan sorang perempuan....
"Ada apa?"
"Ohhh awak ibu budak2 ni?"
"Ya.."Dengan eksyennya
"Boleh ambil anak2 awak dari sini..Anak saya nak main...Ni tolak2 anak saya ni apa kisah..."
Aku memang bengang tau.....Dah la salam tak bagi meh ala2 nak serang aku.....
"Ni tempat untuk semua orang..biarlah anak2 saya main.."
"Ya memang tempat untuk semua orang main...Tapi mainan ni kena bayar...saya bayar untuk anak saya main anak awak datang rampas tolak2 anak saya..ingat saya ni siapa?"
"Alaa..main sama2 apa salahnya"
"Excuse me....main sama2?Ni ke gaya main sama2...?"Aku tunjuk anak2 dia dah rampas mainan dari anak aku....
Dia baru perasan...
"Ehh kena bayar ke?"Mula menggelabah....
Terus tarik anak2 dia belah dari situ....
Apa ke ampeh punya perempuan....Dah la tak minta maaf....Patut la anak2 pun macam pelesit.....

Ada juga mak jenis macam ni ya.....
Speechless aku....

senario 2

Aku pi tunggu hubby aku kat KLIA....
So bawa anak aku main kat playground KLIA....Free la kan....
Tak ramai sangat budak....Tetapi ada dua beradik ni..Dah besar2 dah....Bukan baby....Dah sekolah dah aku rasa....
Dok mengawal all the mainan..Tak bagi budak2 lain main...
Anak aku pula nak main dilangkahnya budak tu punya kaki...budak tu marah sebab kononnya itu mainan dia yang punya...Aikkkk....aku terus tanya...
"What's ur problem?"
"Ini mainan saya.."
"What?"
"Mama saya suruh saya main kat sini.."
"Main aja la..tak perlu halang orang lain.."
"Saya tak suka orang lain main sini"
"Balik main di rumah kamu la"
"Saya cakap mama saya baru tau..."
"Cakap laa"
Macam siot je aku kena 'gaduh' ngan budak2..hahahaaa
Dia berlalu...Then datang ngan mama dia.....
Time dia datang tu playground tu makin ramai orang ...
Dia tolak2 budak2 lain....Ada satu bapa budak lain ni marah dia....Dia jerit2 panggil mama dia..mama dia macam tak kisah pun...

Mmm.....Tak faham aku...mak yang boleh biar anak besar2 ni biadab gitu.....
Dah nampak anak buat anak orang lain tegur2 laa..Ni buat buka stone je..ampeh....

senario 3
Kat McD sect3 (ke 2 erk?Alaa yang shah alam tu laaa...)
Anak aku macam biasa main kat playground...Ada 5-6 orang budak lagi...Tiba2 datang sorang budak perempuan...Dia halang semua budak lain naik tangga gelongsor sambil sebut..."Tepi tepi tepi ni aku punya!!!"
Terus mulut aku yang tak de insurans ni
"Ehhh..ni anak siapa ni ya?"
Tiba-tiba datang sorang lelaki panggil anak dia yang tak cukup diajar tu...

senario 4
kat Tesco Shah Alam..Ada budak dok main tangga bergerak tuh...dia lari ke atas lari ke bawah....
Tak nampak plak mak bapa dia....
Aku tanya..
"mana mak?"
Dia kata
"Dalam Tesco"
"jangan main sini..gi cari mak..."

Zaman anak dok hilang ni pun ada juga orang yang boleh biarkan anak gitu ya..Kalaulah anak dia tersepit kat tangga tu putus kepala ka...apa dia nak kata ya?nak salahkan tesco?Nak salahkan security?

Cukup 4 senario tu....
Kepincangan dalam institusi kekeluargaan ke nih?
Ibu bapa tak ambik kisah?
Salah siapa?

2 comments:

anamiraa said...

ish ish ish.. takutnyeee aku dengar... mana nak pi tau tiba2 anak2 aku yang tak makan saman tu! hish selisih malaikat!

dah la tak makan saman, tak reti nak mintak maaf pulak tu! patutnya ngan mak2 dia kena jentik sekali..

rizza said...

fid...

last senario tu..salah kan tangga bergerak tu..hahaha

mengong tul mak pak tu..yg tak reti jaga anak....