Monday, February 25, 2008

menyusukan anak menyusahkan??

entry ke-2 hari ni
MMm....
Aku nak bagi sedikit pandangan aku ttg breastfeeding(sedikit?)

Menyusukan anak ni tidak akan jadi sesuatu yang menyusahkan kalau kita tahu caranya

Aku baca forum....(forum biasa laaa)
Cepat2 aku terpaksa jauhkan diri....
Sebab biasalah aku ni kalau bg 'pendapat' suka sgt bg yg jelas2....jadi kalu org mudah terasa..kang hot ropik majlis2 org bertemu plak kan..hahahaaaa

Pelbagai masalah penyusuan ini....
Ada kata ikut rezeki masing2.
Yess mmglah rezeki masing2

Apa yang aku nak perkatakan adalah berkaitan dgn org yang MEMANG ada susu
Yang tak de susu tu aku tak mau ambik kisah...(sudah rezeki memasingkan???)

Aku jadi agak tak selesa bila org yang ADA susu complaint breastfeeding menyusahkan dia...

Pada pandangan aku, paling penting dlm susukan anak ni kita WAJIB TAHU apa yang kita buat...(kalau kita tak tahu itu yg masalah tu)
menyusukan anak secara exclusive=menyusukan anak dgn susu kita semata2 tak bg apa2 mknn/cecair lain
menyusukan anak dgn susu ibu sepenuhnya=anak tu minum susu badan je susu lain tak minum tp minum air masak..makan makanan pejal..
itu defination aku
(kita bleh buat definasi kita sendiri berdasarkan ilmu)

Ada bg alasan..
tak larat nak BF anak malam2....
Tau tak?org yang kena bangun bancuh susu kat anak tu lagilah tak larat..tak percaya tanya mereka ....
Kalau BF anak just 'selak'

Ada bagi alasan
susah nak tinggalkan anak
Nak tinggal pi mana?

Ada bagi alasan
Nak mengandung lagi
Ini paling aku kesian...Kau nak ngandung ko buatlah activity2 yg boleh menyebabkan ko mengandung...yg ko pi stop susukan anak ko tu apa hal?(mmglah hak memasing)
Lps tu dok kalut susu bnyk nak wat mcm mn nak bg susu kering...adoooiiiiii
p/s: mengandung pun kita boleh susukan anak....
Ada yang kata kalau BF susah nak mengandung....Tang ni tak nak guna alasan rezeki masing2 ka?
Setahu aku kaedah family planning (LAM) dgn BF ni 6 bln pertama kelahiran je boleh guna pakai..lps tu pandai2lah control..maknanya kalau BF anak pun kalau sudah rezeki...kalau kena masa..mengandunglah juga....

Itu antara contoh alasan orang yang ADA susu bg..yang mana aku kurang suka lasan2 gitu

Lagi satu..Uwaaaaaaaaaa....suka sungguh depa tanya aku pendapat..uwaaa..dah ada susu bg je la kat anak....uwaaaaaaaaaaaaaa

btw..
sekadar nak ingatkan diri sendiri
kalau nak susukan anak

TAK WAJIB
1. pakai nursing bra-pakai yg biasa pun ok..so alasan tak de budget nak beli nursing bra maka tak BF tu lapuk ya.....tp kalau pakai nursing bra memudahkan sikit la..maybe 20-30%...
2. pakai nursing top/blaus etc.....sama macam bra..kalau ada memudahkan..kalau tak de tak jadi hal
3. beli 4-5 jenis pam...beli aja satu yang kita sesuai....belajar guna yang satu tu sungguh2...

nak pam kat opis
aku akui mmg agak susah tapi...kita BOLEH..
guna lunch time....
15 minit jeeee...
kalau time gi solat ka...10 minit....
kalau time period tu time guna utk solat tu gunalah utk pam....so tak yah la komplen period susu kurang bagai....

tempat..
bantai je labu..kalau toilet pun toilet laaaa....
tak rela nak masuk dlm bilik kecik pam je depan sinki....

ayat2 power org buta BF
paling senang takyah layan..buat pekak....aman dunia...

sekian aku mengomel...

Sebarang cadangan/pendapat membina dialu2kan..
.

7 comments:

Rizza said...

fid..aku sungguh2 sama ngan pendapat ko....

Crazee Choc's said...

aku berpendapat sama mcm hang gak.. cuma aku tak begitu lantang bersuara.

itu pasal aku suka blog hang... aku suka sbb kau tegas. dan aku sungguh YAKIN bila maca blog hang.

nak share: aku dah berjaya Exclusive 6 bulan my 2nd baby.. ada lg setahun setengah....

knv said...

aku setuju menyusukan anak memang 'menyusahkan' at some extent. tapi itu standard la kan kalau you expect to give the best to your baby. memang WAJIB lalui segala kesusahan tu. bukan senang nak dapatkan yang terbaik!

so kalau awal2 lagi dah ingat BF ni menyusahkan dan ala2 mustahil nak buat, senang aje cerita, tak payah lah buat. dok situ senyap2.

aku tak tahan yang siap bagi alasan berjela2 tu la. orang nasihat bagi tunjuk ajar tak nak dengar la pulak.

only one reason to get going. 1001 reasons to stop.

cysev3n said...

nak bagi yg terbaik, mana ada jalan senang.. nak kaya raya contohnya, mana bley simpan duit bawah bantal je.. keh keh keh.. haru betul le analogi aku ni..

oh well.. its all back to ourselves jugak.. inner strength tu yg penting.. impossible is nothing, bak kata Adidas.. keh keh keh

Unknown said...

erks.. camne ek nak bykkan susu..hihihihihi dah makin kurang dah ni.

Ms Lola said...

fid,
ya Allah, tuhan aje la yg tau betapa azab nye aku nak melayan permintaan 'susu botol' anak aku time mlm2 tau..

marisa,
dah ada blog?

Fid said...

kak mimosa pudica
saya amalkan mcm dok amalkan sblm2 ni juga hahaaaaa

ms lola..
takutnya aku

anamiraa
aku setuju

marisa
hahahaaaa
lantang kihkihkih....lebih lantang kalu jadi jelatang hahaaa

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search