>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Thursday, February 28, 2008

rumah aku

aiseh teringat kat rumah aku dibesarkan dulu
umah papan....ada sebilik je then ruang tgh...
ada beranda
dibina ketika aku umur setahun

kat tepi beranda ada pokok nyiok(pokok nyok)yang mana...kalau nak minum ayaq nyok bleh dipetik ngan tgn sahaja..Fuhhh best2

ada pelantar tempat cuci pinggan bagai
berdapor kayu sampai aku form 3
tak de TV ada radio buruk sahaja....

ada sebuah je almari....
tak ada katil
tidor atas tilam kekabu yang mak aku buat sendiri dan kekabu tu plak hasil dr pokok kekabu kat depan umah

Rumah aku tu kat tepi jalan utama
lebih kurang 500m belakang rumah aku adalah sungai tp sampai la ni tak pernah aku sampai ke sungai tu

dapur kayu
aku sampai le ni aku mmg amat2 pandai guna dapor kayu..masak nasi ngan dapor kayu pun aku pandai..
sedap weii ada bau kayu
selalu aku tolong mak aku cari kayu api...alaa cari je kat kebun getah mak aku menoreh tu
aku suka ambik yg ranting2 dahan2 jatuh tu
ada satu masa tu terpaksa beli kayu api sbb ntah nape shortage plak...pokok getak tokwan aku tak mau 'luruhkan' dahannya hahahaaa
selori berapa RM je....
but ttp mahal le..Dolu getah murah so berapa sgt le gaji penoreh

beranda
tempat kami main2
tempat aku buat homework
tempat kami berkelah cicah garam belacan fuhh ambik buah mangga epal depan rumah...besar2...besar kepala aku pun ada buah mangga tuh

pelantar
tempat cuci pinggan..siang ikan bagai...kalau la ni ala2 sinki dapor laaaaa
kalau hari malas aku bantai mandi aja atas tu ..
air guna getah paip salur dr bilik air kat bawah...

bilik air
kihkihkih
mmg main tempek papan ngan zink shj
tepi bilik mandi adalah pokok durian jiran
kalau musim durian mmg fobia nak mandi
lg satu classmate aku tu bleh tahan juga suka ngintip selalu aku baling ngan batu

tanah kat depan rumah aku tanah pasir gebu...
kalau main masak2 mmg tanah2 tu jd 'tepung' laaaaa
siap buat kuih bakar2 atas api hahahaaaa

bawah rumah
tokwan aku buat ruang bawah rumah aku tu store baja utk padi2nya...cett umah dia ada tp umah kami juga dia mau letak
bawah rumah juga....ada sarang utk ayam bertelor
bawah rumah juga tempat aku tolong mak aku wat bahulu ngan kuih bangkit ngan kuih loyang..ngan kuih peneram....

bestnya rumah aku dulu

dulu2 aku tak suka umah aku tu sbb ...
rumah buruk
senget....kalau berlari mau gegar punya
tandas jauh....bilik air mmg open gile....
tak de TV tak de oven tak de peti ais semuanya tak ada!
Tapi membesar juga aku kat rumah tu
sampailah aku umur 20 thn mak aku pindah balik kg dia....aku masa tu kat perantauan...

secara totalnya ..aku dok umah tu 12 tahun sahaja...
sblm akil baligh..hahhaaaaaaa

rumah aku tu dah tak ada..
Dah dijual oleh tok wan aku.(tok wan ni maksudnya datuk..grandpa)
Tapi sesen pun mak aku tak dapat..tak pa..... ni perkara biasa..
lembu mak aku dijual pun mak aku tak pernah dpt apa2..asal beranak je lembu sure anak 'mati'..sampai la ni jadi misteri hahahaaa
mak aku pawahkan lembu2 tu tapi tukang yg memawah tu mcm ada tak kena jerk

ishh..aik lalut plak

rumah aku tuh
memang amat berjasa
dan bersama hilangnya binaan papan2 itu meninggalkan tapak..aku mmg menapak terus tak jejak lagi dah

Rumah aku tuh
cikgu besar sekolah kebangsaan aku dl siap pi tgk sbb tak percaya ttg kedaifan hidup aku...
tak percaya anak orang miskin ini sikit punya tera???
hahahhaaaaaaa

Rumah aku tuh mmg saksi segala kisah duka aku...

Rumah aku tu..kat rumah tu la aku bg tau mak aku..
"mak org ada boyfren"
hahhaaaaaa

Rumah aku tu
Kat situ la aku dibentuk menjadi aku..

Opss terlupa plak..
pokok cempedak ngan pokok jambu susu kat belakang rumah
kalau musim..makan tak habis...
Dan baiknya ayah aku dia mmg tak akan jual...dia akan bg..sedekah je kat org....
tp ada org lain plak meh kutip pi jual...yg tukang tanam sesen pun tak dapat..
rezeki perlu dikongsikan..


lampu
umah aku guna lampun mentol bulat tu je
bila aku dah sekolah menengah baru guna lampun panjang tuh

ishhh
bila kenang2 balik... best juga rumah aku tuh

Kalau orang bandar mmg tak akan merasa nikmatnya hidup kat kg macam aku

tp awat aku ralat sgt balik kg belah lelaki itu?
aku dah lupa diri?
bukan....
macam mana pun rumah aku juga yang the best hahahaaaaaa

p/s:mcm mn pun rumah buruk aku tu mmg rumah bukan pondok! hahahaaaaa

keluasan sama je ngan rumah aku dok la ni ..hahahaaaa

p/s lagi:
kalau ada typo faham2lah ya
aku nak masuk lab
la ni 544pm
aku balik 8pm hari ni

7 comments:

anamiraa said...

ya allah insafnya aku baca cerita hang ni. aku memang nak bagi anak2 aku rasa segala kesusahan yang macam ni.

honestly, dgn susah dulu aje kita akan appreciate kesenangan yang kita dapat sekarang dan in future.

salute kat hang.

Fid said...

anamiraa
aku memang org susah

kalau mkn beef tu kira setahun 2 kali aja tau kecik2 dl

raya posa raya haji
ayam makan selalu la sbb ayam bela sendiri
tp adik2 aku la ni ayam kg..teloq ayam kg depa tak mau mkn dah sbb depa muak!
sampai depa kenailah structur daging ayam kg! hahahaaaaa

akukan kira kecik2 dulu...
mmg segala apa yg aku dah lalui la ni adalah sekadar angan2 tau

aku mmg berangan nak keluar dr kg berangan nak masuk U..berangan nak pi oversea

mmg aku ingat aku sekadar angan2 mat jenin...
tp Allah itu adil..maha adil

apa jua aku punya angan2 kecik2 dulu semua dia bagi kat aku..sedikit demi sedikit..
wehh bergenang ayaq mata weh...cetttt

Marisa said...

huhuu Fid... aku betul2 meleleh ayaq mata baca ceta hang. serius aku sedih.. ceta hang ni sebijik kesah hidup ayah aku. makan daging setahun 2x. baju raya dia adalah baju sekolah....

aku bangga dgn hang Fid. aku bangga kenal org mcm kau...

Ya Allah.. aku betul2 insaf dan buat rasa bersyukur dgn apa yg ada...

Fid said...

marisa
hehehe
rezeki masing2

btw
ishh apa aku nak taip td erk???

haaa..
aku kan tak suka sgt rancangan bersamu tv3 tu ampun
depan manja sgt! kecuali yg hilang upaya laaaa
yg sihat walafiat anak ramai hidup susah tu ...aku kurenggg....

kita kalau hidup susah kalau kita rasa susah mmg susah tp kalau kita buat mudah jd mudah hakikatnya ALlah shj yang tahu

aku kadang sengeh je tgk bersamamu tuh.....
bkn lupa diri tp sinis dgn sikap manusia

tp kalau kwn2 nak tau
hidup sebagai org susah ni mmg pilu tau!
dah la miskin..org plak asyik pandang serong aja...dah tu bab kena keji mmg takyah kata pe laa..imun!padahal kita bkn buat salah apa pun....

bab baju...hahah mmg baju baru sthn sekali je
lps tu pakai baju org kasi ka ...apa ka....

tp tak de la sampai tak berbaju sbb mak aku tu kretif...hahahaaa

Marisa said...

Fid, serius aku tak penah alami pengalaman hidup mcm hang...
Aku mmg bkn anak org kaya.... tp aku tak pernah merasai hidup dikampung.... aku sebenarnya teringin sgt nak duduk kat umah kampung.... kat kg yg ada anak sungai...
tp aku tak penah rasa semua tu. Aku mmg miskin pengalaman.

Aku mmg dah dibesarkan kat bandar tak berapa nak bandar. Family kitorang sungguh sederhana... mmg tak mewah...

mummyvaio said...

kisah umah kak fid cam citer abah saya la masa dier kecik2...n umah embah ( atuk ) saya kat kampung sebiji cam umah kak fid...bab bilik air kat luar tu...hehe...masa kecik saya takut nak pi bilik air sorang2 kalau mlm...sebab kat luar n gelap...ok la jugak ...masa mak saya dok ngan atuk...lepas kawen....bilik air tu cam open sket...masa dier tgh buat 'bisnes' ader biawak besar lalu...tp umah embah memang bess..hihi

rizza said...

fid...aku memang tak rase dok kg...sebab aku dok bandar...dulu2 aku teringin nak dok kg ..rumah papan ..ade sawah ke...hehheh dpt la aku jodoh ngan org kg....dpt merasa dok umah papan...keliling umah pokok kelapa.... pokok mangga...leh kait dari dlm umah..hehheh best nye...
dulu umah tok wan aku umah kg tapi atas tanah la..ade perigi..aku suka leh mandi air perigi...tapi lepas tok dah tak de...umah pun dah tak de dah....tak de lagi aku merasa dok kg....(tu kg ayah aku laa....mak aku org bandar..)

aku byk belajar erti hidup..dengan hubby aku la..dia byk mengajar..."susah2 dulu..senang kemudian...dan jgn kita menyalahkan takdir..kita kena tgk balik..apa hikmat n apa sebab sesuatu terjadi...."

aku sayu dengar cite ko ni..aku dok bandar pun..keluarga aku bukan org kaya pun....sederhana je....(mungkim aku pun tak tau kesusahan mak ayah aku....sebab derang tak pernah nak tunjukkan kan aku la....bila aku dah besar ni..aku tau...mereka berjaya merentasi segala susah payah nak sekolahkan kami....walaupun tak cukup duit nak bayar yuran...)..aku sedih lak..heheh