Wednesday, April 9, 2008

Retetan dari comment aku kat blog Kissed An Angel

Kelebihan berat badan

Ya ampun...
Aku kena hilangkan 20kg berat badan berlebihan untuk capai tahap berat badan paling vogue dan sexy untuk seorang aku!!!

Pertambahan berat mendadak aku ni bermula apabila aku stop bersukan atau lebih jelas..stop main hockey.

Lepas habis last paper SPM...Paper biology 15 Dec 1996...Aku tak pegang dah hockey stick..Opss..sorry pegang sekali end of Dec waktu aku pi tengok boyfriend aku main hckey untuk Penang Open....
Pegang kayu hockey aja la.....bukan main hockey...kahkahkah...

Ok....

Bermulalah episod menambahkan berat badan yang memang dari asal pun berat

Yang anehnya..Masa aku study kat Japan dulu berjalan kaki ke sana sini tau.....segala benda buat sendiri....
Tapi gamaknya kesan 'hibernasi' winter time..winter break tu kesannya amat mujarab kahkahkahkah
Memang sejuk bedi2 pun berpeluh2 namun...kelembapan metabolisme gamaknya laaaaa(alasan2)

Balik Malaysia...kawen.beranak..
makin 'sihat' aku
overweight monster serang gaban pun takut
70kg weh!!!Tak gamak nak baca bacaan meter

Aku ingat lagi masa aku baru2 preggy si Akif berat aku 73kg
Dr.T..Gynea aku tuh kata u ni overweight la...
Kalau boleh turunkan sikit ur weight is better la
Aku ni ala2 yes right no maybe je laaaaa(sambil dok pk lagu mana niiii)
Ya la kalau overweight preggy..mcm2 kesan sampingan boleh jd..high BP ka...diabetes ka...bagai2

dengan izin Allah aku ni takleh makan nasi...
3-4 bulan tak leh tgk nasi....Asal nampak nasi je loya...
Maka untuk mengenyangkan perut aku...aku makan buah epal(atau akif panggil a-pel)...Memang kata opis mate aku yg dok sebelah aku masa tu "kalau u tokey epal mau bank-rup..sendiri je makan"

Breakfast and lunch aku makan apple.Aku bawa satu bekas besar tu
Dah kupas kulit, potong2 rendam air garam tuh

Then dinner..Hari2 makan mihun sup....Kalau kedai yang aku selalu gi tutup aku makan apple ...kahkahkah

kesannya...
Dalam masa 2 bulan berat aku mendadak junam 15kg...

Sudah gynea aku sudah risau plak...Aku bg taulah apa dah jd maka dia oklaaaaa

kira berat yg molek le bg ibu mengandung 3 bulan...
Lepas tu bila 40weeks...Nah 83kg u!

Lepas bersalin...3 hari lps bersalin aku timbang berat aku 69kg...83-69=14
anak aku 4.41kg.....apa lagi yg 9kg+ tu?

Then exclusive BF...pernah turun sampai 60kg U!
Bangga gila nih
tuptup anak start solid..naik 3kg plak mummy dia...

sedar tak sedar aku stop pump..Nah 70kg..padan muka!!!!
kalau stop Bf for good ni berapa berat aku????

Bila dah cecah 70kg semula nih..Mulalah gelabah balik...kalaulah masa naik 3kg dulu aku sedaq diri....

Untuk kelihatan cantik anggun dan sexy?jauh sekali!
Aku punya masalah ni perut buncit tak mau susut..
Nih pakai uniform ni pun ber'girdle' tau kalau idak takleh zip..kahkahkahkah
lagi satu bahagian pinggang ke atas belah belakang mcm belon..cehhh
lemak tepu..
Ini cara nak hilangkan aku kena banyak gunakan tgn julur2ke langit biru..activity rumah...bleh lap2 kabinet tinggi tanpa guna bangku/tangga...Namun hakikat sebenar...akan jadi lembap..lambat siap my dear akan suruh aku dok dia yang buat..lagu mana nih?
Aku ni memang 'lemak' tauuuuu

Nak try/dah try tak makan sgt..gastrik plakkkkk
Haiyaaaaa

Aku tengah dok pk nak makan macam preggy dulu laaaa

breakfast..lunch makan apple...hahahaaaa
malam makan oat..tak pun tak yah makan...

ke lunch mkn oats?

nanti aku plan baik punya....

senaman kena buat at least 4 kali seminggu 1-2 jam...
Boleh???

Ahaaaa...suppliment...untuk hilangkan lemak2 tepu ni
makin aku kaji makin naik bengong aku...
mahal ya ampun..kalau bagi mak aku....senang lenang mak aku

so aku kena pilih la...
nak spend RM ka nak spend time sikit kerahkan keringat aku....

Pilihan ditangan anda...

Macam mana nak turunkan berat badan ni nyah!Mak tensen la kalau lagu ni.....

Aku ni kena tetapkan hati aku nih....kena ada semangat macam mana semangat aku BF anak nih!Aku buleh aku buleh....

Anda bagaimana?

15 comments:

knv said...

hahahahahaha...

kita seropaaaaaaaaaa!!!

Fid said...

anamiraa
hahahaaaaaaa

tp hang tinggi ok...aku kemetot

Crazee Choc's said...

aku pun naik 10kg dr zaman2 kat U dulu. tak pikir sgt.. nanti jadi stress... baju2 aku byk dah sendat. ni pakai uniform... melekat kat baju. uniform baru tak dpt2 lg... bengong! utk cover line.. kat ofis.. mmg dok pakai kot je la.... sbbnya labuh sket. kalu idak... nampak bilat je aku nih....
nak diet? cam no ek.. selera makan tinggi.
aku hanya tak lalu makan masa pregnant 1st trimester. mmg turun 5 kg....

tak nak makan mlm.. boleh... tp laki aku jenis kena makan malam.... dan laki aku kire kalau masak... biasanya sedap... aku lak tergoda. pening2....

mado_ct said...

weh..fid.
aku pon serupaaa... la.
dah beranak 6 bulan lepas, perut macam org mengandung balik dah..
Erna datang br ni, malu aku weh.. dia punya la kurus cun melecun.
adoiii...help me. Ni tengah nyusu ni, kalau tidak...tatau la apa jadik.

Fid said...

kita pakat2 terima kenyataanlah weii kahkahkah

pinkytoe said...

oi aku ni pun nyusu badan gak..tapi selera cam gunung berapi nak meletup. Meruap ruap..adeii...tang nak spend tu, aku dah abis spend dah fid oi...tapi kalau lepas makan nasi semangkuk penuh (not to mention lauk sambal minyak mencurah2 n gulai lemak yang va va voom) aku boleh lagi telan papa beard's puff 2 ketul apa citer??

Ms Lola said...

eh beb, mmg masa bfeed selera molotup2, mkn mcm badak sumbu weih.... 2 roti tampal aku boleh sekali hadap kalau breakfast. haa korg tau tak nasi kukus?? 2 bungkus nasi kukus pun aku boleh sekali hadap, ok?

Fid said...

wakakah
mmg pun..selera fuuuuhhh

hahhaaa

cysev3n said...

benda yg aku ala2 nyesal kan, amik kesempatan atas sbb preggy time pregnantkan Amir.. apa yg aku tak makan? sudahnya naik 15kg.. lepas beranakkan dia, turun 7kg je..

tu la yg masa preggykan Arif + azri tu ala2 berhemah gitu.. mmg pregnant weight ilang.. cumanya dia still dok terlekat kat berat yg lepas beranakkan Amir tu..

apa pun, dah 2 tahun mak tak berkebaya okkay..

rohaadam said...

fid,
aku selalu bagi alasan kat husband kalo nak makan something tu sebab lapar menyusu baby....sapai la nie kalo dia tgk aku makan banyak2 terpaksa lah dia dgr alasan nie....."menyusu baby..nak wat camner'...heheh...tapi memang wo..skg makan makan makan......sib baik badan aku nie..maintain lagi..hehehe..naik turun naik turun jer....

rohaadam said...
This comment has been removed by the author.
Fid said...

cik yan
toksah dok ala2 nyesal hahaaa

mumaina

kihkihkihkih

oklah tak medadak..

Mommy Lyna said...

kak fiddddd

hehe.

saja nak memenuhi ruangan komen ni. kat ofis jarang bleh masuk. balik romah kita pulun habis22222

saya penah mengalami kenaikan berat badan yg mendadak semasa di form 4 sebab gila mamam dairy product spr yugurt, susu lembu asli & sebagainya. maka hasilnya ialah sorang lina yg tembam.

lalu semasa di tahun 3 uni, dgn jayanya saya telah menurunkan berat badan sedikit demi sedikit sehingga menjadi seperti sekarang (org yg lama xjumpa kata 'kering' tp rasanya montok je :P)

apa yg telah sy lakukan ialah:
-bersenam sambil membuat kerja. --cthnya, sambil mandi pakai gayung, angkat gayung dgn air penuh konon angkat dambell la (tadak $$$ nk bli).
--berlari naik turun tangge
--membuat sit up sambil baring tgk tv
- mamam nasik sekali sehari je

dalam masa 6 bulan telah mendapat berat badan yg diimpikan. wow!

tapi itu dulu.

skg,
dah xleh lari2 trn-naik tangge - ada beberapa bahagian yg berayun ke sana ke mari. wooo!
dah xleh sit up - ade orang nk bergayut. woo!
dah xleh nk diet2 mamam - susu kurang! woo!

& sekarang sudah semakin banyak spare2 tyre. walopon body dr belakang nmpk macam OK tp dari depan ada orang penah tanye "u pregnant lg ke????"

cis. sungguh tidak bersopan sekali.

Fid said...

lina
kahkahkah

takleh nak kata apa laa..hahahaaa

NeroEcha said...

Ada sesape nak bg idea nak kurangkan berat tak?

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search