>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Monday, January 28, 2008

konsep bf cara saya

Salam...

Aku nak meluahkan sedikit isi hati aku ini.
breastfeeding

Aku memang menyokong penyusuan susu ibu sepenuhnya....
Namun ada yang salah faham tentang pendirian aku ni dek kelancangan aku ni laaaa...
Di sini ingin sekali lagi saya jelaskan...
konsep bf cara saya

Yang pertama
saya memang wajib susukan anak saya

yang kedua
saya memang tak paksa orang susukan anak mereka

yang ketiga
saya tak suka orang yang tak nak susukan anak/tak berjaya susukan anak nak ajak orang lain gagal/jangan susukan anak

yang seterusnya
ada yang kata aku ni kalau bab FM je nak marah..nak pangkah org
suka hati orglah kan
aku mmg buleh bg depa suka hati depa kalau depa pk pakai akal

antara 'masalah' depa
1. anak i tak mau FM....skrg ni i mmg kena perah susu....
Bagi aku...bagus la tuh anak hang pandai...itu pun mau kata masalah ka?

2. anak i mmg fully bf tapi i malas la nak pam time kerja....i nak tanya la FM apa yg terbaik
Bagi aku..tu hang punya masalah laaaa..carilah penyelesaian sendiri..takyah nak minta tolong org kalau diri sendiri malas.....

3. anak i tak nak nyusu susu i..
Kalau nak teruskan susukan dia jumpalah pakar dlm bidang berkaitan....kalau tak mau...bg je la apa2 susu yg relevan..takyah la nak tanya org itu ini tp bila org nasihat nak suruh usaha nak marah org....minta pendapat org...org bg pendapat yg dummm kena batang idung naik angin....

4. cakap bagai nak rak tapi tak buat...ini aku tak suka...

seterusnya
aku la ni dah 'masak' dah ngan org yg betoi2 bf anak ngan hangat2 taik ayam punya cara buat statement...so sebaik yg buleh aku elakkan....

seterusnya....
tang anak susuan sapa ni
setahu aku ibu susuan ngan anak susuan ni terjadi antara manusia ngan manusia aja..
maka yg mulut jahat kata sapa minum susu lembu anak lembu tu mmg TAK ada ilmu....atau mungkin tak faham konsep....(tp ada yg hanya buat perumpamaan)
Dan yang mendengar tu...juga tak faham konsep
tak de gunanya nak terasa kalau anda BENAR...
Dah mmg tak mampu nak susukan anak terpaksa bg susu lain..nak buat macam mn (bg yang dah berusaha..atau bg yg tak ada ilmu lagi masa tu....)
tapi wajiblah terasa jika anda SALAH

seterusnya.....
susu ibu adalah makanan terbaik bayi anda...

sekian...

5 comments:

sitilina said...

saya sokong!

anamiraa said...

kau memang kelasss nyah! eh hang ni boleh jadi debator laa.. mesti menang team hang.

(dulu aku debator PPM heheheh, simpanan je!)

lagi satu, lantak kat depa la nak kata apa kat hang.

kita WAJIB betul tak gitu kihkihkihkihkih... (kang ada yang laser aku lak kangg....)

Fid said...

ya ampun
aku dl mmg teringin sgt nak jd debator tp aku 'suspect' cikgu2 yg incharge tu kurang nampak ...depa tak nampak bakat aku ni..walaupun sah2 kalu aku berkata2 bernas gitu hahahaaa

sebenarnya sbb aku sebuk sgt bersukan daaaa

mamadanish said...

Fid
saya stuju dengan semua konsep u!!Dan sungguh bernas sekali kupasan2 kepada "masalah"itu..hehehehe..

I pun dah cam dah sesape yang betul semangat nak bfd..dan sesiap yang hangat2 tahi ayam je..

Sekadar cam je la..dan tgk..selebihnye terpulangla..dah anak masing2!

Pandai2 la...

rizza said...

fid...yeah betulll
aku setuju n aku tau juga...hehhhehehhhe

hahhhahahha

biase la tu..depa yg dok kata ko macam2 tu sah2 "jeles" ngan ko...
n aku pasti bukan ko je kena..mesti aku pun kena...hehheh kita kan "lazer" bab BF ni..tapi kita wat yg betul..kita cakap n kita buktikan..n kita bagi pandangan sebab kita dah buat...yg derang tu...buat nye tidak..tapi macam2 dok kata...masalah macam2 dok canang...org yg dah buktikan bagi info..tak mau caya....disokong lak ngan yg mereka2 yg "fail BF" tapi perasan bagus...hahhaha

nasib la...