Wednesday, January 16, 2008

tak tahu

Anak akukan dia bahasa Inggeris dia masih tak berapa faham lagi...
aku ingat lagi insiden pertama dia tak faham..
Kami nak pi shopping..dah sampai shopping complex....dia pun cepat2 bangun dr riba aku (diakan nyusu sebagai preparation nak shopping nnt)
Bila dah sampai..Daddy dia pun matikan enjin kereta then say
"let's go baby"

Dia bantai nangis sbb dia ingat daddy dia kata nak tinggal dia
Adeii puas kami terangkan makna ayat tu....Nangis tak mau stop plak tu bila stop nangis...
Dia bg tau aku
"ingat daddy nanak bawa acif"
Buleh?
salah paham ropanya

Lepas tu ada beberapa ayat lagi la yang dia tak faham..tapi dia akan cakap (dlm nada bengang)
"daddy/mummy tak tahu aaaaaa"
jegil2 mata dia....

Aku selalu sound..."kot ye pun tak faham tanya la berhemah yang nak marah tu apasal..Dalam dunia ni banyak lagi yang nak kena belajar"
(Mummy ni pun ayat kasar seh!)

Malam tadi ada bulan sabit di langit

"mummy bullann"
"daddy bullan"

"Abang...anak kita dah kenal bulan.."

"opss...mummy bullan tu moon"

"Abanggg dia tau bulan tu moon la bang..."

"mummy..bulan tu moon...moon...cuki(tsuki)"

"hah...Abang dia tau 3 bahasa dah bang......!"

Aku plak yang tak keruan...

"apa yaa mummy ni!"

Erkkk....

"Mickey mouse...mummy mickey is the mouse!"

"Yes..then?"

"Cicak-man....Cicak-man tu buqhan(bukan) cicak yaaa"

Adeeiiiiiii....

Bila anak dah boleh bercakap ni makin best plak...

Dan...ingat tak iklan ..burung apa ..burung murai
and now my kid is a 'murai'
memang sifat semula jadi budaklahkan tanya benda yang sama berpuluh2 juta kali....

"mummy itu apa?"
"tree"
"apa?"
"tree"
dan lagi dan lagi....

then sampai ke kesimpulan.....
"tree tu poqhok(pokok) yaaaa..."

La suruh aku cakap apa word tree dlm bm ka....

bertuah...

4 comments:

farah225 said...

fid,
haris ngn abah dia selalu dok rewind iklan tu.mcm dah hafal.hehehe
abah tanya: burung apa nak?
haris jawab "muyai".mula2 aku tak faham.dah banyak2 kali br faham.hehehehe.memang sonok anak dah pandai cakap ni.

Rizza said...

fid..bagus..terus kan..ko ajar je 3 bahasa tu...nanti dia sebut le bila2 dia ingat....hehehe

good luck!!
good boy akif...clever boy!!!

rohaadam said...

wah..wah Akif mesti tak terlayan yer Fid...
Tak sabar pulak nak tunggu Aina start memuraikan mulut dia ...

knv said...

hahahahahahah! korang anak2 baru nak start murai. aku ni dah naik letih ngan kemuraian anak2 aku. kadang kala sampai kena tutup mulut depa tahan dari cakap banyak sgt. tensen kengkadang nak cakap ngan laki pun tergendala ngan depa punya murai...

so, enjoy your moment while it last!

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search