Saturday, January 19, 2008

pandangan?buah fikiran

Tentang madu dan bayi...
Jika dari sini
Madu patut dielakkan diberi kepada bayi bawah 1 tahun atas alasan botilism etc.

Namun ada yang kata madu boleh diberi kepada bayi bawah 1 tahun kerana madu adalah penawar terbaik (seperti mana disebut di dalam Al-Quran)

Pada pandangan aku yang tidak banyak pengetahuan ini, jika sains katakan kurang sesuai aku memang tak buat.(sebab sains kebanyakkan sumber asasnya adalah kitab suci ITU). Aku bukan tak percaya madu itu penawar terbaik.Aku percaya tapi bagi manusia yang sudah berusia 2 tahun ke atas. Pada pandangan akulah ya.
Aku percaya bayi yang bawah 1 tahun ini mampu hidup sihat dengan izin Allah kalau hanya meminum susu ibu sahaja.
Malahan ada yang tak susukan anak tapi beria nak ikut sunnah dan pelbagai bagi anak madu sejak lahir sampai tua atas alasan dalam Al-Quran tulis madu itu bagus. Bagaimana pula dengan khasiat susu ibu yang juga termaktub di dalam Al-Quran ?
Susu ibu dinyatakan baik/terbaik buat bayi berusia 2 tahun ke bawah?
Apa yang tersirat?
Kenapa air kecing kanak-kanak lelaki yang berusia bawah 2 tahun dikatogerikan sebagai najis ringan?
Kenapa?
Yang tersirat..
Manusia boleh hidup 2 tahun dengan hanya minum susu ibu yang berkhasiat itu!
Jika dah boleh hidup hanya dengan susu ibu, tak perlulah bagi madu ataupun apa jua makanan lain...Betul tak?
Yang tersirat dr apa yang aku nampaklah ya..Orang lain..lain pendapatnya....

Kenapa dinyatakan tempoh penyusuan 2 tahun?
kenapa bukan 2 hari?bukan 5 minggu?

Bagi aku yang baru beranak 1 ini aku memang selalu fikir yang termudah..Since breastmilk is the best tak perlu fikir apa-apa suppliment lain....
Sekian bebelan petang ini

2 comments:

mado_ct said...

aku sokong ape ko ckp pasal madu tu la.. hmm.. malas dah nk berdebat pasal madu ni.. pilih sendiri la mana yg nk ikut kan.dua2 info dah ada..tepuk dada tanya selera la.

amydaud said...

salah satu sebabnyer...tak semua madu yg ada dipasaran diproses dengan bersih. sendiri pandai pilih..biasanya yg bagipun sebab anak berkahak (sebab minum susu tin?) dgn kuantiti yg sangat sedikit (calit atas lidah). kalo minum susu ibu, tak payah fikir semua tue..senang....hehehe...

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search