Sunday, March 16, 2008

fridge perlu untuk breastfeeding?

Bagi aku YES..Bagi ibu yg bekerja yang nak BF anaknya...Perlu bagi yang nak simpan EBM(expressed breastmilk)
If tak ada?
Tak boleh buat stok susu laa...
EBM bleh tahan dalam 10 hours dlm suhu bilik (ikut susu individu.dan suhu bilik)...

Untuk menjamin akan qualiti EBM itu, haruslah kita simpan dlm peti sejuk/ais..

Aku rasa mmg ada jg org berjaya susukan anak ngan ebm walaupun tak ada fridge...Tapi maybe tak lama la..
susu kita ni ada up and down nya...so

biar ada payung walaupun tak hujan...kalau hujan turun boleh terus buka payung.....(ptg tadi tiba2 je hujan turun sebaik shj aku melangkah keluar dr building opis...sib baik ada payung...)

Menyusukan anak ni bukanlah wajib ya tapi digalakkan selagi tidak memudaratkan mana2 pihak....
Tak berdosa pun kalau kita tak Bf tapi amat banyak pahalanya kalau kita BF....

Insya Allah....

mmg kita bleh guna cooler box and chiller or ice but..aku rasa lambat laun kosnya akan jadi mcm beli fridge juga...sure hari2 kena beli ais batukan utk letak dlm cooler...

btw..if anda rasakan BF itu menyusahkan..stop memberi alasan....bagi aja anak anda susu2 lain yg ada dipasaran..
(aku bkn nak galakkan org toksah BF tapi kan kalau bnyk benau songeh nya baik tok sah buat,.....memudaratkan fizikal dan mental!).

sekian

6 comments:

Crazee Choc's said...

fid...fid.... byk sungguh hang kenai org2 yg bg alasan utk BF.. biaq pi kat depa la Fid...
betoi.... fridge sgt penting.. bukan takat boleh bubuh EBM... malah boleh letak mknn2 lain lg.... freezer kat umah tu.... mmg dah di allocate utk EBM... stok bahan mentah tak leh beli byk2 sgt.. nanti tak muat dan mengganggu EBM ku. EBM lg penting ma. selalunya stok utk seminggu muat la..

Fid said...

mariza
bkn aku kenai
aku baca kat forum la
aku tak balas sana cam ni sbb karang jd bahan bila depa gathering plak!

Fid said...

mariza plak..mariSA

knv said...

errr....
ada ke orang takdak fridge zaman 2008 nih? aku bukan nak pelekeh orang la kan. tapinya aku rasa zaman2 la ni fridge tu bukan satu kemewahan tapinya satu keperluan dah. macam kereta la jugak. at least kalau bukan yang 4 pintu pun yang satu pintu je la.

ke... depa dok sembang yang 4 pintu tuh?

haru!

Fid said...

anamiraa
tu a pasai..
tu la manusia kadang tu spend kat lain.....

pd firasat aku..org yg tak de fridge tu adaalh org2 yg dok kg yg mn semuanya bleh dpt fresh from the farm...

Rizza said...

ala biase la kan fid...depa2 yg selalu gunakan modal cerita dari forum SI la tu..... sebab depa tu tak senang ngan jawapan yg munasabah...depa nak jawapan ikut aje depa cakap..setuju aje...heheehhe

ala takat beli benda lain yg "want" boleh beli mahal2 sampai ribu riban..tapi yg "need" tu lagi penting...heheeh

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search