>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Tuesday, March 4, 2008

nak buah tapi racun pokoknya..

Aku teringat satu wawancara ttg permasalahan ibu mertua-menantu nih

Dan membuka minda aku persepsi ttg tanggungjwp aku....
Blom aku realisasikan tapi aku harap aku mampu...

permasalahan mentua dan menantu terutama menantu perempuan dan ibu mertua..
Percaya atau tidak bukan masyarakat melayu sahaja ada masalah gini...
cina, india, jepun, korea dan bnyk lg..mmg masalah berbangkit!
lawakkan

di sini aku nak share sedikit apa yg aku dapat dr wawancara(?) itu

1. kita menantu mmg kena bersabar dan mengalah...
2. kita isteri kalau sayang suami..terimalah ibu yang melahirkan dia(kalau yg tak lahirkan?)
3. kita isteri /mertua kena tau suami/anak kita tu kena bahagi kasih maka bantulah dia
4. kalau mertua/isteri melampau suami mmg kena selesaikan..suami WAJIB lakukan tugasannya....be fair to mak dia dan isteri dia....

kita kena berbaik2 dgn mertua kita
suami kena buat tanggungjwp

antara tips yg diberi
1. kalau selalu gaduh bab resepi/menu..apa kata menantu mengalah...masak ikut mertua.....
2. kalau mertua komplen ttg pakaian kita...kita tanya dia apa pakaian dia suka kita pakai..dan pakai la depan dia yg dia suka....

tapi aku tak puas hati tak de tip..kalau mertua tak nak bg cucu dia BM....apa nak kata???

Tugas suami sebenarnya amat besar....
kalau yg ada masalah besar ngan mertua tu..ketahuilah suami anda GAGAL!
Bantulah dia....Pimpinlah dia....

suami isteri harus ada toleransi....

kepada isteri....jgn kauracun pohonnya jika buahnya kauinginkan..tiada pohonnya tiada buahnya....

4 comments:

rizza said...

ye betulll..kita ni sebagai isteri kena tau la tanggungjawab kita... n suami kena la memainkan peranan nye....be fair to mother n wife..
n jgn kita dok buruk2 kan MIL/PIL... depa ni sama taraf ngan mak/ayah kita..wajib kita hormat n jaga mereka...cuma kalau ade yg tak puas hati tu..cari solutin yg terbaik agar sama2 berdamai...tanpa ade buruk sangka ataub sakit hati di kemudian hari.... sekian...

Erna said...

Yup! Peranan suami paling utama... dia kena pandai mainkan peranan dlm menegakkan kebenaran! cewah! kadangkala, mentua akan lebih terbuka menerima kata anak sendiri drpd (menantu). So, kena pandai2 la suami terangkan etc.

NUR said...

err fid..tumpang lalu ye..
i agree, sebenonya mmg suami yg kena pandai amek hati dua2 belah pihak.tp kalu dok serumah, mmg payah sket nk elak x puas ati nie..musti ade punye.i dulu2 mase blum kawin mak i da warning, jgn dok serumah dgn mertua,"sebab kalu dekat bau tahi,jauh bau wangi.."

tp kalu x leh elak dr dok serumah, sabau jelaa..bukannye lame dapat berbakti dgn mertua nih.. umpama mcm mak s'diri gak..kan..kan..

Fid said...

mmg Islam pun tak galakkan dok serumah
pokok pangkal suami tu le kena buat tugas dia

satu lg hahaha

aku tulis bab ni sbb aku jd tak tahan la baca kat forum SI hahahahaaa

but hahhahahaa...akhirnya ada org sound

mcm siot kutuk mak mertua...

jd cam aku..tak kenal mak mertua baru depa tau! cehhhh