Sunday, March 16, 2008

room for breastfeeding

Antara sedar atau tidak sedar..Hakikatnya masyarakat Malaysia kini makin hari makin didedahkan dengan keindahan penyusuan susu ibu.
Sudah banyak hospital rakan bayi..Malahan hospital kerajaan semuanya hospital rakan bayi(walaupun bkn semua staffnya faham)

Polisi penyusuan susu ibu Malaysia pun ada...anak hendaklah di susukan dgn susu ibu sahaja selama 6 bulan pertama kelahiran dan diteruskan sehingga 2 thn..bila anak dah 6 bln baru bleh bg makanan pejal....

Apa yang ingin aku katakan pada pagi nan gelap ini.....

sejauh manakah masyarakat malaysia ini faham tentang kenapa di pusat membeli belah (segelintir laa)di Malaysia ni ada sediakan feeding room/bilik penyusuan?
Adakah anda fikir itu untuk bayi2/kanak2 yang minum susu dr botol?
Atau adakah anda fikir bilik itu untuk tukar diapers semata2?
Atau tempat berehat??

Pada pandangan aku..bilik2 penyusuan itu disediakan untuk ibu2 yang perlu menyelak demi menyusukan anak..Demi memudahkan ibu2 ini yg nak shopping bg anak depa susu....

Manusia ni walaupun ada yg sekolah tinggi...ramai yang takleh fikir common sense..sbb tak de tulis dlm buku..
Tak de buku pun tulis BF mom kena selak sikit untuk susukan anak so that kenalah ada 'perlindungan'

Namun tak apa la ni bnyk nursing cover etc which is amat relevan dan mudah digunakn oleh ibu yg susukan anak di tempat awam..
Tak ada yg mmg khas utk cover pun tak apa..bawa je kain lampin ka selendang ka buat tutup...

Tapi bila kita ttp2 ni pun menimbulkan 'syak' gak dr golongan kurang upaya mencari makna ttg susu ibu ni....

Namun tak de hal punya....kita bukan kacau org...

Maka ..aku berpendapat...
menyusu anak dgn susu ibu mmg relevan di semua zaman..semua tempat dan keadaan..

yg penting si ibu kena ada pengetahuan...fikirkan yang logik dan common sense...

1 comment:

Crazee Choc's said...

kalau ada org kata kolot ke apa ke.. aku tetap nak menyusukan anak aku. TAK PEDULI APA ORG CAKAP....

kalau sempat.. aku mmg akan ku nursing room. kalau tak dan... aku belasah jek mana2 yg agak terlindung sket...

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search