>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Friday, March 14, 2008

Negara Islam

Tanah airku ini mmg masyarakat pelbagai kaum....

Dan org bkn Islam bnykkan risau if Malaysia mengamalkan cara pemerintahan Islam....

Aku percaya kita2 ni dok ambik cth negara2 bergolak...
No..please...jgn ambil cth negara bergolak itu....

Mengingatkan aku ttg Sirah bagaimana Rasulallah SAW membina negara Islam pertama dunia..

Piagam Madinah....

Bagi yang bukan beragama Islam tak perlu risau...
Jika sistem pemerintahan Islam dijalankan, kebajikan dan hak2 anda tetap terbela..
Tapi bila yang tak ikut Islam tu la yang jadi kucar kacir huru hara....

aku nak sambung baca bab piagam madinah laaa...

Salah satu isi kandungannya
Boleh bebas mengamalkan agama masing2
bebas mengamalkan adat masing2.....

Masa kat sekolah dulu ada belajar tapi sudah lupa daaaaaaa

5 comments:

NUR said...

Yup...sokong!!!!
Islam itu Indah...hanya manusia yg tdak pandai bertindak secara hikmah.

Kena g ngaji piagan madinah ni...lupe gak!!hehehe!

farah225 said...

aku pun sokong!
apabila memisahkan agama dari kehidupan tu yang menyebabkan kucar kacir.

aku pon nak pi ngaji piagam madinah gak la! tima kasih fid for sharing.

Erna said...

betul tu fid! aku sokong! Islam agama sejagat! Hang lepas study share cerita semula kat sini nooo...aku pun dah lupa! hehe..

Fid said...

kihkihkihkih

aku rasa mcm nak cari balik buku pendidikan Islam zaman kita dulu laaa

Marisa said...

betoi la.. tu la pasai kita ni dulu belajaq tp masa zaman2 sekolah tak terfikir sgt nak relate dgn negara kite ni....