Tuesday, August 19, 2008

akta

Mummy tengah gila cari info
so antara yang dapat

5. Akta Taman Asuhan Kanak-kanak 1984 (Akta 308)
- Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi pendaftaran, pengawalan dan pemeriksaan Taman - Taman Asuhan Kanak - kanak dan bagi maksud - maksud yang berkaitan dengannya.
i- Kemudahan :-
- Akta ini memberi perlindungan kepada kanak - kanak yang berusia di bawah 4 tahun yang memerlukan perkhidmatan taman asuhan kanak -kanak (TASKA) semasa ibubapa mereka di tempat kerja.
- Mewajibkan pendaftaran TASKA yang mempunyai lebih daripada 10 orang kanak - kanak dibawah usia 4 tahun.
- Menentukan kesihatan, keselamatan dan pendidikan kanak - kanak.
ii- Hukuman Ke Atas TASKA Yang Tidak Berdaftar
- Mereka yang didapati bersalah boleh dihukum denda tidak melebihi RM 1,000. Bagi kesalahan kali yang kedua atau kali yang kemudiannya, boleh didenda tidak melebihi RM2000.00


6- Akta Pusat Jagaan 1993 (Akta 506) Suatu Akta bagi mengadakan peruntukan mengenai pendaftaran pengangkatan.
- Akta ini memudahkan orang - orang berugama Islam atau bukan berugama Islam mendaftarkan pengangkatan anak angkat mereka tetapi pengangkatan ini tidak memberi sama taraf seperti anak kandung khasnya mengenai mewarisi harta ibubapa angkat.


7- Akta Kanak - Kanak 2001 (Akta 611)
- Suatu Akta untuk menyatukan dan meminda undang - undang yang berhubungan dengan pemeliharaan, perlindungan dan pemulihan kanak - kanak serta untuk mengadakan peruntukan bagi perkara - perkara yang berkaitan dan bersampingan dengannya.
- Akta ini :-
? Mengiktiraf - Wawasan negara sebagai negara maju sepenuhnya ialah suatu negara dimana keadilan sosial dan pembangunan moral, etika dan rohani sama pentingnya dengan kemajuan ekonomi dalam mewujudkan masyarakat yang penyayang, damai dan berperikemanusiaan.
? Mengiktiraf - Seorang kanak - kanak bukan sahaja suatu bahagian penting masyarakat tetapi juga merupakan kunci kehidupan, pembangunan dan kemakmuran masyarakat.
? Mengakui - Seseorang kanak - kanak, tanpa kematangan dari segi fizikal, mental dan emosi memerlukan perlindugan, pemeliharaan dan bantuan khas selepas kelahirannya bagi memastikan kanak - kanak tersebut dapat memberikan sumbangan dalam pembentukan masyarakat madani.

detail

dan

list



4 comments:

Ms Lola said...

Wah..terima kasih Fid

mamalisa said...

Dear, thanks for the prayers to alisa, moga berkat doa kalian alisa akan sihat kembali. Terima kasih sebb bertanya kaba ok..u take care too.

Erna said...

wah..ni library shah alam ke ko korek segala akta nih kehkehkeh..gurau beb!

Rizza said...

bagus2.. kita kena search segal akta yg ade..sebab derang kat msia ni tak ikut akta2 tu...leh saman depa

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search