>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Monday, June 16, 2008

kehangatan lantana

kehangatan lantana
aku tak tau pun apa makna lantana.

Aku nikan memang suka drama/cerita-cerita melayu/Jepun/korea/cina yang berasaskan kisah hidup yang memang mirip kisah nyata.

Walaupun ada orang kata cerita melayu tak de class...Walau orang kata tak standard aku suka juga tengok..(elehhhh kalau citer omputih tu standard semedang padahal pasport pun tak dak!sah2 malaysian...)

Kehangatan lantana
Pada mulanya aku tak mau tengok sebab pelakon pompuannya Fasha Sanda....Ngan pelakon lelakinya Adi Putra..
Tapi aku tengok juga sebab.....

Kehangatan(betul ke kehangatan?ke kepanasan???aku anggaplah kehangatan...)..Kehangatan lantana mengisahkan seorang suami,Hakim (Adi putra) yang sangat sayangkan isterinya,Juwita(Fasha). Juwita bekas ratu cantik memang digambarkan tersangatlah cantik, tapi Ya ampun sungguh garang dan bongkak lagi sombong.
Tapi Juwita ni dia isteri yang jahat. Dia bagi suami dia nasi tangas/kankang, dia curang! Hasil dari itu dia dijangkiti satu penyakit ganjil yang menjadikan dia hodoh!.Kulit menggerutu.
Sampai dia punya 'itu' mengeluarkan cecair busuk...(ni hasil dari lakonan Adi Putra la)

Hakim ada pak ngah.Pak ngah dia ni pandailah ilmu agama.
Sungguh bongkak si Juwita tatkala dia menghina dan menendang beg buruk pak ngah yang pak ngah nak bawa ke Egypt.

Ibu Hakim, dari pengamatan aku dalam cerita ini , wataknya adalah watak seorang ibu yang senantiasa meredhai anaknya walaupun terguris dengan menantunya.
Aku amat tertarik dengan sikap si ibu tatkala si anak memberitahunya yang dia tak dapat memaafkan isterinya kerana si isteri berlaku curang..
"Sampai hati dia buat anak mak macam ni..Tapi Hakim kena maafkan dia kerana dia tetap isteri Hakim..."

Hakim berkeras tidak mahu memaafkan Juwita walaupun dipujuk ibu dan pak ngahnya.
Namun akhirnya dia maafkan juga...

"Kalau Hakim terus berdendam, Hakim tak akan tenang......"
"Maafkanlah dia, biar dia pergi dengan tenang dan Hakim akan tenang juga."

Juwita menghembuskan nafasnya yang terakhir dipangkuan Hakim sebaik sahaja Hakim mengucapkan.."Abang maafkan sayang."
Azab sungguh saat kematiannya.

Allah tak akan duga kita, kalau kita tak mampu harunginya.
DIA menduga sebagai tanda DIA kasihkan kita.


Moral cerita tu:
Berbuat baiklah sesama manusia. Dan jangan sekali-kali menderhakai suami mahupun ibu.
Jadilah ibu yang senantiasa meredhai jika anda benar-benar kasih dan cintakan anak-anak anda.


17 comments:

ealyie said...

Ya allah fid, rajinnya hang pi buat summary cita nie..hehehhe.. Apa pun, 2,3 hari asyik keluar drama pasal isteri derhaka je kan.. mentang2 la sempana Hari Bapa. Hari Ibu lepas takda plak citer pasal suami derhaka..
"Lantana" tu apa ekk..

mamaaina said...

Fid,
konon nak juga tgk lantana tu...tp bila tgk heroin nya si fasha ...terus mood hilang...aku memang tak suka bebenor tgk dia belakon...at last katil tidozzzz....

dasyat gak yer cite nya..

::zuraimah:: said...

alamak...mcm best jek citer ni...huhuhu x berjaya nengok la aritu...

Fid said...

ealyie
rasanya zaman skrg ni mmg ramai isteri derhaka la..sbb tu kena ada cerita macam tu

mamaaina
sungguh aku pun tak mau tgk sbb itu fasha tapi bila tgk harus kena teruskan sbb ada pengajaran disebalik itu walaupun pelakonnya sungguh aku tak suka hahaaa

zuraimah
boleh tahan le juga
tapi tak de le sampai mencetuskan rasa nak nangis hahaaa

NUR said...

fid..weh..yg kuar dr dot..dot..dot..tu mmg real lah...

sebenonya citer ni mmg da ade dlm e-mel da..tu yg da tau citernya camne..tp fasha tu b'lakon kali ni mmg gile jahat..

Nero ...... said...

Aku terlepas tang dot..dot..dot...tgk kejap2 je disebabkan fasha sandha yg berlakon..detail tu ko cite yerr

Marisa said...

aku masa tgk gazatte dia mmg rasa nak tgk... tp kami sekeluarga pi celebrate fathers day mlm tu... so... balik dah dkt kol 11. nak tidokan anak lg apa lagi..last2 mmg tak tgk. cuma sempat tgk masa wajah dia jadi hodoh dan masa dia meninggal. mmg azab la...

nak kena tgk citer ni balik dlm internet

madamoiselleczar said...

fid,
aku tgk citer ni sbb aku minat si fasha dgn si adi tuh! ;p hehehe..

oh! ya..msh aku tgk tajuk dia KEHANGATAN LANTANA tu..aku senyum lebau jek...cis..mau perdaya aku ya...tajuk bukan main gempak...mcm la aku tak tau...LANTANA ittew ialah BUNGA TAIK AYAM ya kengkawan...nama scientific/latin utk bunga taik ayam ialah Lantana camara..or kalu jenis yg creep tuh Lantana montevidensis! wakakaka..amek ko kalu dah Landscape Architect yg tgk drama tu...mmg tau la...ngeeee...so, kesimpulannyer,tak payah la aku simpulkan...ihiks ;p

Fid said...

hahhaha lantana tu bunga taik ayam ooo patut la juwita suka lantana....

tak kisah tak wangi pun asalkan cantik...ye la bunga taik ayam tu mmg la cantik tapiiii......

simbolik2...

mast@work said...

salam,

hi kak fid..

first time singgah sini.. tak sempat saya tengok cerita tu hari sabtu.. tapi dari review akak cam banyak penginsafan je cerita tu ye..

Ms Lola said...

WAHH!!! Aku pun tgk jugak. Tp awal2 jer. Time dia buang bag buruk tu aku tgk lg. Pastu aku tak sedar apa2. Hehe.. Aku pun dok terpikir jugak apa maksud lantana ni. Adakah ia "lantern". Huargh huargh huargh.. Sesuka aku aje. Fasha ada affair ngan jantan lain yek?

Ms Lola said...

Ler, Madam Za dah jawab rupanya maksud lantana tuh..

sitilina said...

apakah kaitan kehangatan bunga taik ayam dengan cerita tresebut?

ealyie said...

ooo..bunge taik ayam ka itu 'lantana'.. patut la den pelik nape la si sendat tu suh pak mat tanam bunga tu manyak2 kat umah dia.. punya la byk munge lain, munge tu yg dia pilih nor.. siap marah lagi bila org tua tu batuk2 kat munge 'lantana' tu...
Hmm..simbolik sungguh lantana tu kan.. Bak kata si fasha 'yg penting cantik biarpun bunga tu tak sedap bau nya'. Gali dek non gali...

Erna said...

aiseh..apesal aku terlepas cerita nih? huhuuhu...
za, aku pun sukee adi putra.. sejak kemaruk cerita Manjalara.. dia kan Adi Putra? wakakaka aku memang bengap part nama pelakon & penyanyi nih..esp yg baru2! :P
err..fasha sandha boleh la.. ( sbb ada org kata suara aku cam dia muahahaha eh ke dia lagi muda dari aku? so suara dia mcm aku la kan!) btw, aku dulu suka fasha dari fazura,,tapi la ni aku suka kat 'Ezora' plaks! ahaks!

Ms Lola said...

Erna,
Ko layan Ezora, nyah??? Aku tak soka hero itu. Mcm tak sesuwai! Huahuahua

Erna said...

eh, siapa hero tu ek? lembik nak mamposss!!! geli aku! ahaks!
btw aku tengok sebab ada abang Adreen! ahaks! tu sapa ek? aku ni tatau la nama pelakon :P selalu ke dia berlakon?