Tuesday, December 16, 2008

Baby tetap baby

Nota: Entry ini ala-ala orang sewel punya.

Maka dengan ini cik gedebi akan boleh terus mendabik dada..
"sayalah baby dalam keluarga ini!"

Sungguh tidak relevan...

1. Aku demam 1-3 Dec..Amat teruk.
2. Aku pening-pening setiap pagi-nih siap pi check BP kat klinik..BP cantik!-Saya tiada masalah high blood pressure.Alhamdulillah.
3. Angin..Perut berangin asyik sendawa dan kentut2 ja...Hish...-Tanda2 macam memula preggy si gedebi.
4. Aku habaq kat mak aku "oqhang demam ni"
Mak aku kata.."demam sebab mengandung ka?"
Hish.....

Sungguh aku agak terperanjat jika aku pregnant hahahaaaa(sebab tu aku kata ni entry ala2 sewel..)

sebab apa aku terperanjat

sebab...akan tercalarlah aku punya perasaan perasan..perasan-I'm the best planner-
kahkahkahkah
bukan takat family planning ja..lain2 plan pun la..tapi la ni paling plan family la kahkahkah

nop...ya..tanpa sebarang device kahkahkahkah

Orang kata ..anak itu rezeki
ya anak itu rezeki
bukan semua orang boleh ada anak...

kenapa aku amat nak plan akan anak pinak ni?

sebab paling senang
-aku tiada berkeyakinan untuk menjadi mak kepada anak lebih dari satu buat masa la ni-
Tapi kalau dah rezeki maka siap sedia la juga.

Bukan apa.Aku terlalu lama terdedah dengan masyarakat anak ramai tapi anak terbiar..
Adik beradik aku 4 ja..mak aku memang plan.
Mak aku plan family sebab dia orang susah
kot kalu tiap tahun beranak kalu sapa mau motong getah???
so mak aku plan cantik2 punya...setiap anak gap 3-4-3...girl-boy-girl-boy

itu mak aku pikir
tapi ada orang yang motong getah juga tapi tak pikir macam mak aku
maka depa beranak beranak beranak...setahun sorang setahun 2 orang....
anak terbiar
makan tak cukup...sekolah tercicir...

depa kata anak itu rezeki tapi depa lupa depa kena cari rezeki untuk anak.
Anak itu AMANAH.

Tapi apa yang jadi kalau dah anak akan tak cukup sebab mak pak tak usaha bagi cukup?
Anak tak sekolah sebab mak pak tak mampu
dan sebagainya

Yaaaa...Rezeki miskin kaya tu dari Allah.
Tapi bukankah kita boleh merancang?
Bila kita rancang DIA yang tentukan..
Tak salah usaha.
Sebab usaha itu tangga kejayaan.

Memang dari kecik aku hidup susah tapi sekolah juga adik beradik aku. Paling rendah sampai SPM la....
Kira mak aku ikutlah undang2 ketetapan kerajaan..sekolahkan anak...
tak gitu?

Aku bukan menghina yang miskin ya
Aku tak kutuk yang susah ya

Opss..teringat rancangan bersamamu TV3 plak

Ada yang susah aku amat2 simpati dan ada yang susah aku amat sakit hati

1. yang degil..orang bagi cadangan rancang keluarga  tapi degil....kat kampung2 ada misi bagi ceramah oo..bab nih
tapi ada yang tak mau pi...konon family planning tu berdosa=membunuh..belom jadi dah bleh bunuh ka?

2. yang tau susah tapi nak juga benda2 tak berfaedah
susah tak cukup makan tapi kat rumah ada set TV....
tapi tak de electrik
kihkih
Aku dedulukan..rumah memang tak de TV....ada radio buruk ja 

3. anak-anak...dah tau susah tak sedar diri.Ni satu masalah....dugaan kesusahan yang memesongkan..orang makin susah makin kita ingat DIA..tapi ada yang makin susah makin ikut syaitan
Dugaan kekayaan lagi la besar...

4. Terlalu mengharapkan bantuan orang
Tahukan mereka..ketika aku berusia 4 tahun aku sudah tidak mengharapkan sesiapa membantu aku?
Aku dah nekad masa tu..aku yang akan merubah hidup aku?
taukah kalian yang aku pernah terlioq gila tengok cousins aku minum susu dalam botol?Rasa macam sedap ja dari gaya depa telan....
Tapi aku sabar sabar...
Aku tengok cousins aku main LEGo
Ya Allah teringinnya!
Tapi mak aku kata mak aku tak mampu....
Aku boleh hilangkan keinginan itu...
kecik lagi tu
dikenang2 masa kecik2 dulu aku lagi sabar dari tua2 ni
Hahhaaaaaa

Huhuhu...jangan cerita teringin nak main barbie....aku main ja 'anak patung wat ngan kain batik'
aku buat suruh anak aku main dia jerit2 geli..ceesssss...

dan satu lagi wat anak patung ngan kertas...buat baju anak patung ngan kertas..then color lawa2...
asah minda aku!

Aik apasal melalut nih?

Tang bab anak itu amanah.
Dan ya ada yang anak rapat2..segagan tapi dijaga dengan baik....Bravo! itu yang sepatutnya
siap buat tandem nursing bagai..GOOD....
Itu aku admire tapi aku tak de daya hahahaa

Chopppss...
sebenarnya apa yang aku nak sampaikan ni???

Conclusion ja laaa
bertindak mengikut akal dan iman..
bertindak mengikut kemampuan jangan ikut nafsu....




10 comments:

knv said...

haii.. sayunya entry ni.

dulu kami kecik pun takdak tv. aku ngan abang pi menumpang tengok rumah orang. pastu depa cas 20sen sorang.

ya allah sedihnyaaa kalau ingat.

babe, i think we've done well so far.

dan kalau betul rezeki hang nak dapat sorang lagi ka, dua orang ka, tiga orang ka, aku yakin hang akan dapat buat yang terbaik.

sesungguhnya benar. kita berusaha dan tawakal sahaja. yang selebihnya kerja allah.

Fid said...

kekandaku
sungguh ka?teruknya cas 2 kupang! ishhh

aku mmg tak dak TV uhuk uhuk..

ya....
Insya Allah
Doa2kan aku ya

NeroEcha said...

Aku pun dulu duk stinggan numpang rumah org nak tgk tv..sedih woo..fid btl ke ko 'berisi' boleh join aku lepas ni..yahooo

MN said...

hah, ko tau tak apa ayat cliche lagi satu??
SEDANGKAN ULAT DALAM BATU PUN BOLEH MAKAN...
soalan aku kpd org begitu:
1) ulat mana yg tinggal dalam batu?
2) ko tu ulat ke????

betul, no?
itulah mentaliti org yg kurang bijak bagi aku...

Rizza said...

sedih aku baca entry ni...

aku teringat anak patung kertas... dulu2 aku pun ade.. sepupu aku lukis kan..dia pandai lukis baju cantik2.... kami berdua main sama2... (beza umur kami 4 thn je)...

ko nye daya ingatan kuat sungguh le fid.. aku pun tak ingat apa aku buat umur 4 thn tu.. yg aku tau aku ade adik .. hehhe

Mommy Lyna said...

saya kecik2 main patung kain batik tu. skg kalo tgk terbanyang budak2 yg kene buang kat tepi tong sampah, sungai, etc.

huhuhu.

sedikit komen di kala malam bulan mengambang ini...

"setiap anak ada rezeki masing2"
- Nabi pun kerja laaa... bukannya 'rezeki' tu turun mencurah2 dari langit.

kluhan dari sorang remaja yg ala2 rosak akhlak (tak tau la betul ke tidak, dah baca kat magazine je kan. bukan leh caya pun wartawan2 ni kn?)
"adik beradik saya ramai, duk umah flat.. xde privasi kat umah. bising! mak plak asik membebel. sebab tu saya suka lepak2 ngan kawan2. last2 jadi bohs*a"...
-----> siapa yg harus dipersalah?

Nabi suruh beranak ramai2 supaya melahirkan keturunan umat Islam yang berkualiti lagi berkarisma utk memantapkan Islam d muka bumi.

tapi.. ye la kan, Nabi sdr cakap umat akhir zaman ni macam buih2 di lautan...

selagi kita masih waras, cubelah berusaha utk tidak menjadi buih. dan anak2 pun tidak menjadi buih. ameen.

hahahahahahhahahahahaha.
mana susuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!

Fid said...

nero
tiada isi! hahahaaaa

mrs.noba
tu la.....
macamlah depa ulat
kalau depa ulat aku picit bagi mati tau x?hahaha

rizza
aku punya ingatan tersusun rapi hahahaaaaa
sistematik and well organized..kahkahkah
cuma bab ingat rupa paras org ja OUT

mommy lyna
susu ada mari laaaaaa

tu laaa.....tak da kualiti nak buat apa?

di mana salahnya?
kalau cikgu akak....dia tetap salahkan mak bapa hahahaaaaaa

it me said...

setuju sangat bab planning anak ituh.. aku balik kampung kalu mak aku akan bercerita orang itu orang ini ada anak ramai dan tak terjaga..
kekadang rasa sian kat depa nak bagi makan anak2 sekarang pun dah tak mampu awat laa d biarkan diri preggy lagi hu hu

Anonymous said...

ihiks..aku juga sepertimu ..erk...tang planning tu laa...aku juga tak pakai apa2 device! muahahaha...seramsss siut..;p
aku baru jek kencing atas menatang `clear blue' tuh....nasib baik negatip daaaaa...yiehaaaaa

Fid said...

madam
kahkahkahkahkahkah

mama adib
kalau dalam 10 sorang ja Ko tak pe ni dalam 10 1 pun takleh nak pakai..haru

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search