Monday, December 22, 2008

nak menunjuk

aku nak cerita
akukan baru dapat gaji lebih sikit dari biasa

so apa aku dah buat...
1. aku beli digital camera
2. aku bagi kat mak aku
3. aku bagi kat adik aku
4. aku buat cermin mata...aku budget rm700 ja tapi 'terjadi' rm1k!ceh!lari rm300..maka budget kat digital camera aku cut sikit...cermin mata juga aku buat untuk suami aku itu!

dan suami aku belom bonus lagi...ntah ada ke idak pun tak tau..selalu april

tapi ntah nak tutup 'bangkai' kuda tertunjuk 'bangkai' gajah...kahkahkahkah
dia tutup 'bangkai2' tu dengan membelikan...
1. mesin basuh fully otomatik
2. sewing machine singer 8280

Hari ni cermin mata suami aku siap..tapi cermin mata aku yang glamour tu ntah bila siap tak tau
sebab apa cermin mata aku lambat siap??
sebab....
cermin mata aku bukan bleh suka2 buat..special order itu lens..bagi mereka yang ada masalah macam aku...
macam orang lain selalunya power akan + and +..or - and - tapi aku + and -
axis pun pelik...so memang aku punya lens kena special order..kalau sebelah (yg paling morah) rm350 bayangkan 2 belah...tapi minta punya minta kurang dapatlah diskaun sikit...
aku ada gi kedai lain lagi mahal maka aku ke kedai biasa aku pergi ja laa..takyah aku explain panjang tokey kedai tu dah tau....

sewing machine
rm650 tunai...
aku adalah 0 knowledge dalam dunia jahitan.masa ambik KH tingkatan 1-3 ambik kemahiran manipulatif tambahan....
tak pernah aku sentuh mesin jahit....
ni kira hari ini dalam sejarah hidup aku laaa...
jahit blehh..operate mesin bleh tapi elok ngan herot ja la..maka belom ada apa2 output lagi...hanya play2 ja....
tunggguuuu

satu lagi...nak bebel...
kekadangkan sang suami terunderestimate si isteri kahkahkah...

kan kami baru beli pelbagai new gadget kahkahkahkah
(sale weeii bln 12!)

akukan kerja ala2 electronic appliance(apakah ini betoi..??)punya bidang

sang suami....
suka benar nak pepandai...aku dah berbuih mulut cakap 'sila baca Instruction book sebelum anda buat apa2'
tapi ada yang rasa depa pandai lebih dari designer....
maka depa komplen itu ini....
kisah benar...

"ayang..washing machine tu takleh power on..."
"dah cek ka semua....????dah baca buku panduan"
"Daaahhhhhhhhhhh"dengan nada tak puas hati...
"Ok..let's me see..."

takyah nak suruh aku tilik, kutenung dari 3 batu sudah kutahu....
'kan saya kata baca IB!'
aku lain la aku dah masak sgt ngan barangan2 elektrik/elektronik ni...so aku bleh jeling2 ja untuk faham semua..kahkahkah....
situ gunanya skill seorang engineer kilang!

kes 2..
"Ayang nape DVD player ni tak dak gambaq"
"connect salah port la tu.."
"betoi la nii...apa yang salahnya.."
"Salah.......cuba tengok kat TV tu output ka input???"
aku takyah tengok....aku jeling juga aku tau....
moral:jangan lawan engineer kilang yang pernah wat VCR....
VCR ngan DVD player tu lebih kurang jaaaaa...

apa yang aku belajar sejak jadi engineer kilang.
1. cara menggunakan barangan dengan betul
2. seni 'melayan' SW barangan elektronik
3. seni connection barangan elektronik
4. seni jeling menjeling....
kahkahkahkahkah






13 comments:

Tepi Sungai Batu said...

Waaa borong sakan namapaknya!!!

MN said...

kah kah kah..fid.
aku dgn husband plak, kadang2 tu bertekak sbb 2-2 nak tunjuk yg kami dah baca manual and such!
dah 2-2 pun engineer cabuk kan?
tapi bab letrik, pasang2 wiring sumer aku serah kat dia sbb dia guruji sebenar :D

Tepi Sungai Batu said...

Pembetulan: nampaknya bukan namapaknya....hai lama dah tak sekolah mengeja pun salah.

knv said...

yang gaji terlebih tu bila nak pass mai kat aku? hahahahahah!

eskrem pun jadik laa...

cts said...

fid, husband i pun sama...kalau spek dia, RM300 for the lens saja..mmg mahal...

Erna said...

wahahaha!! aku nak vid cam jugak!!!! hang rembat yang mana weihhh?? yg itu ka??

Mommy Harith Hannah said...

hahaha...

nie mmg sessi menunjuk betul... esp tang "menunjuk" betapa expert nya engineer kilang... kehkehkeh...

so, makcik2 di luar sana, jgn ler underestimate org "kerja kilang" yer...
(mcm laa makcik2 tue baca blog)

~Umi.Sufira~ said...

Tapi ada ga engineer kilang yang dua tiga kali jeling itu barang tak paham2 gak macam hubby Kak Fid..(akukah!??)..hahaha...

Crazee Choc's said...

amboi2 fid.. soping sakan nampak...

Fid said...

pak man
sekadar nak cukupkan keperluan(ke kehendak???hahah)

mrs.noba
hahahahaaaaaa
ok laaa


kak non mama arina
haa..ada belen sebln gaji ni
wiken ni jom pi tasik aku belanja eskrem tasik dah laaaa
kahkahkah

siti
huhuhu

erna
idak...aku bkn angkat vid.cam..bersepak naik muak aku..aku angkat digicam..kan digicam purba akukan rosak....

mummyHnH
maka sampailah tujuankan...menunjuk2 kahkahkah

umi sufira
harus kaupelajari

marisa
mencukupkan yg kurang

aku kira balik account in out Alhamdulillah telly! hahaaaaa

m-i-o said...

uish, baru smlm nmpk ada sale mesin jahit dlm brochure, ingatkan nk bg tgk. rupa-rupanya dh bli mesin baru! sungguh pantas:)

NeroEcha said...

Tadi aku dah tinggal msg tapi takde lak awatnya..aku jeles fid ko dah ade washing machine baru..aku bila nyer nak dpt uhukuhukuhuk..tang mesin jahit belajar slow2 ekk..aku dulu ms sekolah belajar pun ntah bpe x jarum mesin tu patah aku buat..kihkihkih..

Rizza said...

hehhe.. ye ye guna pakai ilmu "engineer" tu tau... kat luar kilang hehhhehe

amboi fid... mai le sini..kot byk bonus tu..hehhe

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search