Monday, December 8, 2008

mom and babe


anak saya tidak habis-habis mengaku yang dia BABY...ADIK....
anak saya amat obses dengan dirinya hahahaa

satu benda yang anak saya akan sebut

"daddy ...cepatt ambik gambar mommy!!!"
tiap kali mommy dia try tudung DIY
hahahahahhaahhaahhaha

anak saya geli akan cicak...lipas dan sebagainya
tapi dia suka lion..tiger..elephant dan sebagainya....

anak saya amat suka tolong ambilkan gambar
kalau dia dapat camera maka....dia akan snap segalanya.....

sekarang dia target nak pi cinema menonton CICAKMAN(planet hitam?)

Dia dah tak suka madagascar..MOVE IT sebab...dah habis laa(season)

CH611, 612, 613 bukan lagi favorite dia...dia sekarang suka CH616..Ben-10....Tengok ben-10 ni memang kena pantau
kena join sekaki...


ohh..tadi kami lambat keluar beraya sebab..
"tak nak pakai baju raya..."

ada orang to hampir separuh hari pakai seluar kecik sahaja sebab tak mau pakai baju melayu....akhirnya mommy bawa dia naik kereta ngan seluar kecik..pakai baju dalam kereta....
huh!
dia kata baju melayu tak best..huh????

malam ni dia tiba2 saha ja buka seluar dan seluar keciknya dengan alasan...'gatal'

huh?????
ropanya nak tukar pakai baju madagascar!
Huh??

Banyak akalnya sekarang ni..
Kalau suruh belajar jangan harap
tapi kalau dia nak belajar kat kedai rm5 pun dia sanggup....huh????

memikirkan menghantarnya ke tadika....adalah belom sampai seru bagi mommynya untuk berbuat demikian..tunggu usianya 5 tahunlah
kerana mommynya masih lagi yakin dan percayakan kebolehan dan kebijaksanaan anaknya itu boleh digilap dengan natural..seadanya.

mommynya berpendapat...'jika anakku ini bijak..cerdik...dan pandai lagi genius..semua itu akan kelihatan dan terhasil dengan gilapan yang natural...tidak perlu bagi mommynya membelanjakan ribuan ringgit untuk kanak-kanak yang usia 3 tahun+ unuk masuk ke tadika...Jika sudah 5 tahun mungkin mommynya akan terbuka hati.'
Ya..mommynya sebenarnya dah naik lali dengan soalan 'anak ko gi tadika mana tahun depan'

"anak saya belom masuk tadika lagi tahun depan..."

ko takut dia jemu ke?

"nope...bukan takut dia jemu..tapi aku masih nak dia gilap kebolehan dia dengan jiwa kanak-kanaknya...Biar dia jadi kanak-kanak seadanya...aku dulu pun tadika masa 6 tahun ja.."

zaman ko zaman tahun 80-an..ni zaman millenium laaaaa..

"aku masih percayakan anak aku..aku masih percayakan aku..Insya Allah...anakku tetap yang terbaik...."

ko kerja mana ada masa nak ajar anak ko

"itu ayat orang2 tak bijak sahaja...apa ko ingat bila anak ko masuk tadika ko tak payah ajar????percayakah ko yang aku ajar anak aku hanya main-main sahaja...malahan aku pun tak tau dia belajar tapi bila aku sedar dia dah tau itu ini...dia dah bleh kira..baca apa yang patut....
aku memang kolot...tapi...aku akan 'latih' dia pergi weekend punya kelas..maybe seminggu 2 jam ka..tengok keadaan"

Saya....aku.....memang nak anak aku berjaya..bijak..cerdik..tangkas...
tapi...aku ada cara aku...

dan aku percaya anak aku BOLEH...

satu ja sifat anak aku yang paling nyata..'diam bukan bermakna tidak tahu..diam-diam berisi....'
jangan tertipu..

rasa kelakar plak
masa zaman BF anak orang asyik 'nasihat'kan cari la susu yang 'bagus sikit' dari susu aku..
la ni orang sibuuukkkkkkkkkkkkkkk...tanya tadika mana plak anak aku akan pi...adoi la

aku minta maaf jika akan ada yang terguris terluka tapi ini apa yang aku rasa dan pandangan aku semata...

1.aku belom habis lagi survey tadika2 elite area shah alam ni..
and most of the tadika bila aku lihat elite pada orang yang menghantar anak itu ....maksud aku..elite di sini,,,banyak duit ka kurang duit...bukan semuanya minda dan jiwanya elite....
masih punya pemikiran kuno..masih percayakan kepercayaan karut marut...elite ke itu?ke lebuh raya elite???

2.aku dulu tadika kemas kg pantai prai hahaha..
masa masuk tadika kemas tu aku sorang ja yang kenai ABC..123 dan bleh baca surat khabar yang lain..pegang pensel pun tak berapa reti...sedangkan mereka anak orang berada..aku?anak penoreh getah..Jadi saya berpendapat.....di mana ada kemahuan dan ada kehendak di situ ada kejayaan....
Ishh teringat..betapa aku admire cousins aku pi sekolah berhantar ngan volvo yang aku kayuh basikal buruk orang tak nak...namun....kisah di sekolah lain ceritanya...

3. Alhamdulillah aku sudah jumpa beberapa idea dan cara mengajar budak yang suka menonton TV..Thank GOD!
Think think think......

4. Anak dididik bukan hanya dari segi akademik tapi sahsiah..morah..disiplin...perhatian...kasih sayang dan segalanya.
Aku akan lebih 'down' jika anak aku merajuk kerana aku tak luangkan masa dengannya dari dia berdegil tak nak belajar...
kerana aku masih beranggapan di usia semuda dia perhatian adalah pencetus kebijaksaannya.

ohh usah risau..aku akan ikut peredaran globalisasi
anakku akan kuhantar ke sekolah juga(kerana aku tiada keyakinan aku mampu homeschool anak aku lagi)
Di usianya 5 tahun ya...

sebut homeschool...
teringat satu perkara...
kalau kita homeschool anak...kita kena ajar dia ikut usia dia...kalau ada 3 anak lain-lain usia kita kena ajar 3 stages berbeza...itu dari hasil bacaan aku..yang mr.google bagi tahu.

aik?apakah yang saya bebelkan ini?

No comments:

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search