>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Tuesday, December 23, 2008

membina keyakinan diri

Anak kecilku

Bagaimanakah harus mommymu lakukan agar kaudapat bina keyakinan dirimu.

Mommy tahu kamu amat bijak.

Kamu amat cerdik tetapi mommy dapati tahap keyakinan diri kamu amat minima.

Kenapa kamu harus malu untuk menonjolkan dirimu.

Kamu seakan-akan mahu sembunyikan kebolehan kamu.

Kenapa?

Kamu risau mommy akan riak?

Tidak anakku..mommymu tidak akan berbuat demikian.

Kenapakau harus sembunyikan aduhai anakku.

 

Tahukah kamu mommy amat tertekan apabila kamu bersikap begini

Tunjukkan dirimu yang sebenar

Nyatakan isi hatimu.

Luahkan apa yang kauingin sampaikan.

 Mommy ingat lagi

Kaupernah bertagak-taagak ketika kaumula belajar berjalan.

Nampak sangat kau tidak yakin..sehingga dikau terperanjat apabila kauberjalan tanpa sedar…

Kenapa sayang??

Anakku

Adakah kautahu yang mommymu amat perihatin terhadapmu.

Mommy tahu kamu boleh mengira 1 hingga 20…(satu hingga dua puluh…one hingga twenty)

Tetapi kenapa kamu selalu buat-buat tak tahu??

Kamu tahu alif bat ta hingga ya..kenapa kamu malu-malu????

Kamu tahukan ABC hingga Z..kenapa kamu membisu?

Kamu tahukan D.I.A B.E.R.A.K kat T.O.I.L.E.T…kamu tahukan????

Kamu fahamkan jika mommy dan daddymu berbicara menggunakan ejaan..kamu boleh bentukkan ejaan itu jadi perkataan kan??

Kamu boleh kan??

Tetapi kenapa kamu berlakon seolah-olah tidak tahu????

KENAPA anakku???

 

Tahukah kau wahai anakku..

Mommy menerima laporan yang kau selalu menyembunyikan diri setiap kali di dalam ‘kelas’…sembunyi ketika soalan ditanya…Kau menjawapnya dari bawah meja…dari sudut dinding..kenapa???

Jawapanmu betul anakku…Hatta salah sekali pun apakah silapnya kau jawap dengan memandang ke mata pendidikmu????

Anakku……

Selamat membina keyakinan diri

Mommy akan terus belajar dan belajar membantumu mencapai kejayaan…

Insya Allah


Link berguna untuk mommy!

BBC parenting

how to teach



15 comments:

arina said...

rilek laa..

kecik lagi.. bila darjah satu pun dia lagu tu, baru hang post entry ni balik ok?

hahahah..

manlaksam said...

Fid,
Sabar...anak-anak Pak Man semuanya masuk Tahun 1 tak reti membaca. Tapi bila UPSR dapat 5A jugak...biar dia belajar slow-slow ikut kemampuan diri.Insya Allah boleh tu.

CapT said...

sokong PakMan 200%.. huhuhu

rizza said...

hehehe

ayat last,,,,
"mummymu yg sentiasa runsing akan dirimu"



coolll

Fid said...

kehkehkeh

kak non
masalahnya diakan berlakon buat2 tak tau!
ngan amat tak yakin diri

kekadang naik geram juga tau

pak man
ada tips tak nak semarakkan keyakinan diri
nak hantar gi kem motivasi pun mmg kemetot lagi hahahaaaaa

capT
kihkih

rizza
kihkihkih
mau tak runsing dia bleh buat2 tak tau

Fid said...

adakah saya over??????
ke aku yg tak yakin diri?hahahaaaaaaa

arina said...

ye, verdict aku mak dia yang lebih!! hahahahahah!!

mamadanish said...

Fid..
:)
I faham sgt..ape yang u rasa..
tapi nak kasi nasihat pun..anak baru sethn jagung..
keh keh keh!

Cuba extra puji sikit acif ni..
suruh cikgu tadika dia puji dia lebih2 sikit kalau dia buat betul..
n kalau dia buat salah..buat2 mcm kecik je salah dia tu..takder impact..mcm tiada apa2..

hehehe..

ntah betul ke idak ape yang ku bebelkan ni

Yan said...

takpe la FId.. at least kau tau kemampuan sebenar si Akif..

Fid said...

korang
sebenarnya kan aku ni stress gamaknya

seperti semua sedia maklum aku amat pantang org banding2 nih
hahahaaa

al kisah ada org asyik citer perihal seorang bdak yg konon amat bijaksana...
bdak tu dikatakan beria2 nak masuk sekolah sbb amat suka belajar..

manakala anak aku yg kemetot tu dikatakan sebaliknya

ngan stress aku anak aku kuat tonton TV hahahaaaaaa
sampai aku takleh tgk citer cerekarama....

mamadanish said...

oic..inilah puncanya..

i pun tak suka orang banding2 ni,mcm la orang leh predict apa anak kita nak jadi pada masa depan..

Kita mak diorang..lebih tau diorang mcm maner kan kan kan..

I sungguh benci orang compare..
Kelebihan anak kita buat2 tak nampak..sikit kekurangan itula nak di jadikan isu..

btw,kemetot ke acif..mcm tinggi je

CapT said...

lantak la fid oii apa depa nk kata... janji..
anak kita paling pandai
anak kita paling comey
anak kita paling terer
anak kita paling bijak bestari
anak kita membesar sihat dan kuat bagai juara.. huhuhu

bak kata cousin aku.. "apa org lain nk ckp pon lantak kan? janji anak kita la yg paling best!!" huhuhu

arina said...

haa.. tang tak nak stress bila orang mengata hang kena berguru ngan aku. aku terer tau tepis stress dari kata2 orang ni hahahahahah!

NeroEcha said...

Sungguh risau mummy acif..rilek fid aku tahu acif tu mmg bijak..dia diam2 berisi tu..ko tunggu nanti bila dia dah sekolah gerenti tip top..aku pun risau bila thaqif takmo belajar tapi tak blh paksa kan kena slow2..

Fid said...

aku ada letak 2 links ttg cara nak bina keyakinan toddler
kehkehkeh
rupanya tak de la aku menyimpang jauh
tak sampai masa ja...
kihkihkih
suspen sungguh