Wednesday, December 24, 2008

mommy's aim

aim ke apa aku tak tau la
tapi apa yg aku plan la ni..aku kena makesure
the astro program won't kill my son's neurons...ka..brain ka what eva....

ke unsubscribe ja astro tu...

malam tadi anak dan daddy bergaduh rebut nak tengok TV
anak nak tengok citer dia daddy nak tengok berita..
ikutkan amarah aku mau ja aku pi beli TV sebiji lagik..
ya anak wa wa waaaaa...yang daddy pot pet pot pet.....

aku offer anak aku lappy dia kata....tak nak!
cehhhhhh

TV oh TV
anak aku ni jadi 'gila' TV sejak dia umor 2 tahun sebab kat taska ada TV ohhh ohh..
dah tu bdak2 taska mmg hantu TV uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

p/s:aku dah jumpa satu taska yg tak de TV...mmm...should I????

perihal mendidik anak
adakala apa kita plan tak jadi so la ni..aku kena execute my CDEFGH....plans.....
Nak kena manipulate mana patut...think think think....penat juga...pikir penat nak execute lagii penat..maka itu aku mulakan ngan Kumon.....then aku akan makin membuatkan dia busy...

malam tadi dia tak tengok TV sangat sebab kami main masak-masak
dia tukang masak..kami berdua tukang makan..
kira ok jugalah presentation anak aku kahkahkahkah....


10 comments:

Rizza said...

fid.. ye buatkan dia bz dengan sesuatu dan layannn...

knv said...

fid,
apa akif minat? kalau kartun aku rasa boleh divert attention dia kat comics, buku2 colouring, doodlings, etc. budak2 suka kalau dapat conteng2 kat kertas.

actually bahan2 ni banyak free aje dari internet. ko print out aje.

lagi satu depa suka buat painting guna water colour tu. bentang kertas surat khabar pastu beli kertas lukisan ngan water colour suruh je dia lukis conteng2 situ.

main games cam dam ular tu pun ok. boleh tulong dia dalam maths.

budak2 ni senang aje. anything can do asalkan benda tu fun. kita kena creative sikit lah.

all the best yea!

NeroEcha said...

Pening gak kan kalau tgk anak n bapak gaduh tgk tv...kita yang tersepit kan..btl kate za n kak non tu kena bg dia sibuk skt gan aktiviti lain br dia blh lupe skt2 cartoon kat tv tu..

Fid said...

anamiraa
thanks
aku dah plan macam2 ni

la ni yg aku tau dia mmg suka mende2 yang super hero
sure hang fahamkan...hangkan ada bela 4....kkihkihkih

aku mmg wat print2 suh color bagai ni

segala buku yg dia nak aku bg...
tapi ada musim dan mood....

setakat yg aku kenal pasti dia mmg suka sesuatu yg baru hahaaaa

Rizza said...

fid.. memang budak ni beso2 ni memnag suka yg baru.. ko buat la sesuatu.. ko print le apa2 lukisan ke.. gamabr2 aktion hero ke.. byk2.. tapi jgn bagi kat dia selonggok..

ari ni ko keluar sehelai... gamabar A katakan.. biar dia warna ke lukis ke apa2 je la.. pastu ko bagi dia satu file.. suruh dia simpan hasil kerje dia tu.. esok nye ko bagi kertas gambar lain lak...hari2 dpt gambar lain kan.. mesti dia seronok....

Tepi Sungai Batu said...

Main masak-masak pun ok ......kalau masak betul-betul lagi ok.

Mrs Azarol said...

salam..1st comment nii..hehe
hari tu tv rosak seminggu..
elok pulak ku tengok walaupun dok melangut gitu..
tak berkenan sunggu tengok channel ceria tu..banyak merapu..
tapi tu laa..nak tackle budak2 pun pening jugak

Fid said...

pak man
ikutkan dia mmg dia nak masak bebetul
kalau cookies saya bagilah dia buat kalau gulai mana bleh heheheheee

mrs azarol
tu laaaaa

Mmm....salah satu lagi cara nak hentikan semua org dalam rumah tonton TV..apa kata aku 'jahanamkan' TV..akukan engineer kahkahkah

mahu kena berleter berbulan2 kalu!

Mommy Hafiy said...

Hafiy plak lain cerita kalau nor tak layan mmg dia terus on lappy pak dia..huhu..ada gaya2 nak rosak dah tuh..tv dia kurang maybe sbb dr kecik tak bukak kot..waktu menonton ialah bila pak dia balik keje..mmg tu pak dia tuh kalau balik tak on tv tak sah!dah ler suka tgk owarai bangumi sbb tu ler hafiy suka jugak..huhu
so nak elakkan dia terlalu expose dgn tv mmg kena layan sokmo...masak pon sekali sidai baju pon dia 'tolong'..mmg melambatkan kerja tp nak buat mcm mana terpaksa lah..halqy plak terbiar menjerit sorang2 huhuhu kesiannnnn..hahaha

Rizza said...

memang pun kena layan dia agar leka..

nor.. hassan pun "rajin" tolong sidai kain...lipat kain. hehheh

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search