>

search@yuitsumuni

Custom Search

Cari@susuibu.com

Custom Search

Friday, November 28, 2008

bebelan kesekian kalinya

Aku dah lama tak menjenguk itu foramu(ye ke nyah?)

so tadi aku pi jenguk la

Mmm...

Korang pernah dengar perumpamaan...
"masuk rumah orang tak bagi salam dah tu siap pi melepas kat jamb*n orang tanpa izin..."
Pernah?aku tak pernah...tapi aku pandai-pandai buat...

Kita pi umah orang kena bagi salam
Hatta orang jepun pun ada greetingnya
kalau pi umah orang sila sebut "GOMENKUDASAI"

Aku selit sikit ya
*****************************************
Jepun ni..abaikan yang buruk ya ambik yang baik
jepun ni depa ada satu budaya greeting2 ni yang aku amat suka

kalau kita nak tinggalkan rumah kita sebut
"Ittekimasu"
orang yg dok kat rumah akan sebut
"itteraisyai"

kalau kita balik rumah sendiri or rumah yg kita tinggal tadi la janji bkn rumah org la
kita sebut
"tadaima"
orang dalam rumah akan sebut
"okaeri"

kalau nak makan kita kena baca mismillahbaca doa makan kan..lepas makan baca doa lepas makan
depa ada juga greeting

nak makan sebut '
"Ittadakimasu"
lepas makan
"gocisosamadeshita"

Teringat zaman masa asyik dok kat kenkyusitsu(lab) kat Univ...
Ala2 berkampung gitu
semua jantan aku ja gadis ayu...
kalau aku masuk lab aku selalu sebut tadaima...
sempai(senior) aku akan cakap
"''oitt oiit...kimi no uci janaiyo"(weii bkn umah ko daaa)
tapi sorang lagi akan cakap..
"datte orera zutttoo koko ni iru jan....okaeri!"(kita dok sini semedang kan....selamat pulang!)

********************************************************
OK kembali ke tujuan utama aku menaip tengah hari ini...

Aku amat tidak dapat bersetuju dengan mereka yang
"tak apa laa,,dia tanya sebab nak cari ilmu"

"tak apa laa...dia share pengalaman dan pandangan dia"

Kalau benda tu sahih dan benar silakan kalau salah anda bersalah ya!a

Lagi satu anak sakit yang agak kritikal
hatta demam sekalipun
sila la bawa jumpa doktor takyah cari petua laaa
kalau anak dah besar tak pa ni baru kemetot
tolong la
tolong jumpa doktor...

Saya berpendapat petua2 lama2 tu memang ada kebenarannya jika kita hidup dengan cara mereka..
macam cara org melayu tanah melayu berpantang dan melayu jawa berpantang la...lain2 juga tak sama siap ada yg jawa pantang melayu tanah malaya tak pantang lagi tu....
sebab apa gitu sebab...cara makan...cara amalan lain(solat tetap 5 waktu sehari ya...)

itulah seadanya bebelan saya

No comments: